Objavljeno: 27.10.2020. 12:03

NASA

VIDEO: Kako je SOFIA otkrila vodu na Mjesecu

Najveći svjetski leteći opservatorij otkrio je vodu zarobljenu u tlo Mjeseca koja nije ni tekuća ni led.

VIDEO: Kako je SOFIA otkrila vodu na Mjesecu

NASA-ina leteća Stratosferska zvjezdarnica za infracrvenu astronomiju SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy), po prvi puta je potvrdila postojanje vode na "svijetloj" strani Mjeseca, što ukazuje da se prostire čitavom njegovom površinom, a ne samo u hladnim sjenovitim područjima u regijama polova.

SOFIA se temelji na širokotrupnom zrakoplovu Boeing 747SP koji je modificiran kako bi u zadnjem dijelu trupa mogao nositi 2,5 metara široki reflektorski teleskop. Ovaj teleskop je napravljen za infracrvena promatranja s visina od oko 12 km tijekom leta aviona u stratosferi. Na taj način "zvjezdarnica" se nalazi iznad vodene pare u Zemljinoj atmosferi koja filtrira neke valne duljine i time onemogućava promatranje u ovom dijelu spektra uz pomoć zemaljskih teleskopa. Zahvaljujući upravo visini na kojoj leti, SOFIA može detektirati 85% infracrvenog dijela spektra. Pored toga zrakoplov može putovati iznad bilo koje točke Zemljine površine pa se promatranja mogu provoditi iz sjeverne i južne polutke.

SOFIA je molekule vode detektirala u krateru Clavius, drugom po veličini krateru na svjetlijoj strani Mjeseca koji se nalazi na južnoj hemisferi Mjeseca. Dosadašnja promatranja mjesečeve površine detektirala su neke oblike vodika, no nisu mogla prepoznati radi li se o vodi (H20) ili o njezinom kemijskom "rođaku" hidroksilu (OH). Podaci s ove lokacije ukazuju na koncentracije vodenih molekula u dijelu od 100 do 412 na milijun, što je oko 0,35 litre vode na jedan kubični metar lunarnog tla, kao što možete vidjeti u ovom videu.

Valja naglasiti da je to manje nego primjerice u Sahari, gdje se u pustinjskom tlu nalaze 100 puta veće koncentracije, a za sada ne postoji tehnologija koja bi omogućila da se iz mjesečevog tla ta voda izvlači i koristi za potrebe astronauta i budućih kolonija, pa i dalje za rješavanje problema prikupljanja lokalne pitke vode treba proučavati hladne zaleđene bazene u sjenovitim područjima Mjeseca.

Sa znanstvene strane, ovo otkriće ima puno veće implikacije, jer otvara neka nova pitanja o tome od kuda je ta voda stigla na Mjesec i kako je opstala u negostoljubivom okolišu bez atmosfere, pa će se veliki dio istraživanja posvetiti tim istraživanjima.

NASA je jučer podigla veliki hype o "velikom otkriću na Mjesecu", no rezultati istraživanja letećeg opservatorija SOFIA više su posvećeni znanosti nego praktičnoj primjeni vezanoj uz povratak čovjeka na Mjesec 2024. godine i uspostavljanje prve stalne naseobine 2028.

Ključne riječi NASA Mjesec voda SOFIA