Objavljeno: 31.03.2017. 13:34

GeoDeepDive

Podatkovne baze u lovu na povijest života na Zemlji

Znanstvenici razvili alate koji pretražuju 3 milijuna znanstvenih publikacija.

Podatkovne baze u lovu na povijest života na Zemlji

Stromatoliti su slojevite strukture koje su se formirale u plitkoj vodi tako što su biofilmovi mikroorganizama, posebno cijanobakterija nahvatali, vezali i cementirali sedimentna zrnca. Oni sadrže neke od najstarijih tragova o životu na Zemlji. Obzirom da su stari oko 3,5 milijardi godina predstavljaju veliki interes znanstvenika koji istražuju podrijetlo i razvoj života na našem matičnom planetu.

Osim njihovog nastanka znanstvenike podjednako zanima i kada su nestali, a sada su otkrili da je to bilo prije nekih 560 milijuna godina kada su ih masovno proždirali višestanični organizmi. Kako bi došli do tih saznanja, znanstvenici su razvili dva alata, odnosno sustava za prikupljanje ogromnih količina podataka. Prvi je GeoDeepDive, digitalna biblioteka koja je u stanju pročešljati milijune znanstvenih radova u potrazi za ključnim riječima, pojmovima, hipotezama i rezultatima istraživanja. Taj ogromni računalni sustav djelo je Sveučilišta UW-Madison, odnosno njihovog računalnog odjela "Center for High Throughput Computing and HTCondor systems", dok je drugi Macrostat, podatkovna baza koja prati geološka svojstva sjevernoameričkog gornjeg sloja Zemljinog omotača (kore) na raznim dubinama kroz vremenska razdoblja.

Znanstvenici kažu kako bi za istraživanja koja su proveli bio potreban čitav ljudski životni vijek da nisu na raspolaganju imali GeoDeepDive, odnosno da bi bilo nemoguće doći do rezultata studije objavljene u publikaciji Geology koja još malo rasvjetljava procese u razvoju drevnog života na Zemlji, odnosno otkriva slabu korelaciju između pojave stromatolita i raznovrsnosti životinja, no čvrstu poveznicu s kemijom morske vode.