Objavljeno: 25.01.2019. 11:07

Kloniranje

Klonirali majmune da se rađaju bolesni

Majmuni s editiranim genima i ozbiljnim poremećajima izazivaju velike etičke dileme.

Klonirali majmune da se rađaju bolesni

Kineski znanstvenici su objavili da su uspješno napravili 5 klonova majmuna editiranih gena za potrebe istraživanja različitih psihičkih stanja povezanih s poremećajem cirkadijskog ritma spavanja. Ideja znanstvenika je bila dobiti grupu genetski identičnih majmuna kako bi se iz istraživanja uklonile varijable, no čitav eksperiment je izazvao brojne reakcije i etičke dileme u znanstvenim i dakako medijskim krugovima.

Znanstvenici iz instituta ION (Institute of Neuroscience) s Kineske akademije znanosti u Šangaju inicijalno su editirali gene grupi majmuna kako bi ih učinili podložnijim na poremećaje povezane s cirkadijskim ritmom spavanja. Obzirom na editiranje gena majmuni su, kako navode, "izražavali široki raspon fenotipa poremećaja cirkadijskog ritma, uključujući kraće spavanje, povećane noćne lokomotorne aktivnosti, povećanu anksiznost i depresiju te stanja slična shizofreniji. Nakon toga istraživači su koristili fibroblaste (vrste stanice vezivnog tkiva) od jednog majmuna iz grupe kako bi stvorili pet klonova koristeći istu tehniku kojom su klonirali prve majmune početkom 2018. godine.

U objavljenom znanstvenom radu znanstvenici navode da su klonirali majmune podložne tim poremećajima kako bi razvijali terapije za ljude.

Mnogi znanstvenici širom svijeta pitaju se je li etički stvarati klonove životinja koji će se namjerno rađati bolesni, dok drugi krugovi smatraju da je to potpuno ista etička dvojba kao u slučaju kada se već rođene životinje zaraze nekim virusom ili bolešću, što je uobičajena metoda istraživanja već duži niz godina i desetljeća, pa ne vide ništa posebno u tome.

Što vi mislite o ovome, kao i o pokusima na životinjama općenito recite nam u svojim komentarima ovog članaka.