• Sci Tech
  • Znanstvenici otkrili DNK prekidač za regeneraciju tijela
Objavljeno: 16.03.2019. 15:16

Harvard University

Znanstvenici otkrili DNK prekidač za regeneraciju tijela

Ovo otkriće jednog bi dana moglo omogućiti ljudima regeneraciju tijela poput crva presječenih na pola.

Znanstvenici otkrili DNK prekidač za regeneraciju tijela

Znanstvenici Sveučilišta Harvard otkrili su "DNK prekidač", odnosno nekodirajući DNK koji u crvima upravlja aktivacijom glavnog upravljačkog gena pod nazivom EGR koji djeluje kao prekidač za uključivanje ili isključivanje regeneracije, koja im omogućuje da čak i nakon što su presječeni na pola regeneriraju svoje tijelo.

Sličan mehanizam regeneracije postoji i kod drugih životinja, pa salamanderima nakon amputacije mogu izrasti nove noge, a gušterima novi rep i to u roku od samo dva mjeseca, dok kod planarnih crva, meduza i morskih anemona regeneracija ide još dalje, omogućujući im regeneneraciju čitavih tijela kada su prerezani na dva dijela.

Dr. Mansi Srivastava, asistent profesor organizmičke i evolucijske biologije na Harvardu kaže da su znanstvenici došli u mogućnost povećanja aktivnosti tog gena i potom otkrili da se ništa neće dogoditi ukoliko nemate EGR.  Znanstvenici su potom proveli dvije studije na crvima vrste Hofstenia miamia (slika gore) koji su poznati po sposobnosti potpunog regeneriranja i otkrili da se tijekom regeneriranja čvrsto zapakirani DNK počinje rastvarati omogućujući aktiviranje novih područja.

Ono što je od krucijalne važnosti ovog istraživanja je činjenica da ljudi također nose EGR i stvaraju ga kada se stanice trebaju popravljati, no to se ne događa na tako velikoj skali regeneracije kao kod crva.Znanstvenici sada vjeruju da je taj ključni gen drugačije povezan kod ljudi i životinja, pa će pokušavati pronaći način kako "tweakati" njegove "strujne krugove" kako bi unaprijedili njegove regenerativne sposobnosti.

Postdoktorand Adrew Gehrke misli da odgovor leži u nekodirajućim područjima DNK za koje se nekada mislilo da ne rade ništa, dok su novija istraživanja ukazala da imaju veliki utjecaj. "Samo 2 posto genoma proizvodi stvari poput proteina, a mi želimo otkriti što radi ostalih 98 posto genoma tijekom regeneracioje tijela", navodi Gehrke.

Dr. Srivastava na to dodaje kako se postavlja pitanje - ako ljudi mogu uključiti EGR i to kada su nam stanice ozlijeđene, zbog čega se ne možemo regenerirati? "Odgovor možda leži u EGR-u. Ako je on prekidač za uključivanje regeneracije, mi mislimo da je sklopovlje drugačije. Ono što EGR naređuje ljudskim stanicama moglo bi se razlikovati od onoga što naređuje Hofstenia miamia crvima", kaže Srivastava.

Drugim riječima ukoliko bi se regeneracijsko "sklopovlje" kod ljudi jednog dana moglo modificirati, mogli bi nam izrastati novi udovi, organi, pa i čitavo tijelo bi se teorijski moglo regenerirati, što bi doista bilo veselo doživjeti :)

Čitav znanstveni rad objavljen u časopisu Science možete pronaći na ovoj poveznici.