VIDOO JE ROĐEN!
Kako se radilo na videu o VIDILAB-u s našom maskotom i istraživačem Vidoom
Vidoo je bio animiran postupkom stop-animacije, a animatorica Ivana Radić otkrila je male tajne majstora animacije poput postavljanja kadrova, rasvjete, korištenja fotoaparata i specijaliziranog softvera koji omogućuje da se ostvari ovakav projekt.
Povodom proslave 30 godina časopisa VIDI, jedan od projekata koje smo napravili bio je kratak animirani film s maskotom i istraživačem Vidoom kojeg je tehnikom stop-animacije izradila animatorica Ivana Radić. I dok ste film mogli vidjeti na VIDI AWARDS događanju te je na našem VIDI X YouTube kanalu, donosimo i razgovor s animatoricom oko priče iza kulisa stvaranja ovakvog filma.
Canon EOS R50: Snimanje omogućuje rezoluciju veću od 4K što olakšava zumiranje ili rezanje kadrova u postprodukciji
Koju kameru koristite za snimanje stop-motion animacije i zašto baš tu?
Koristim Canon EOS R50 zato što je kamera kompaktna, fotografije su u rezoluciji većoj od 4K, što je bitno kod zumiranja u postprodukciji ili rezanja slike, i zbog stop-motion animation firmwarea pomoću kojeg u realnom vremenu mogu vidjeti što radim s kamerom u FullHD rezoluciji.
Kako je postavljeno osvjetljenje da bi se osigurala konzistentnost kroz sve frameove?
Osvjetljenje ovisi o potrebama pojedinog kadra, ali tu se većinom radi o dva LED reflektora na kojima se može podesiti intenzitet i temperatura svjetla, te pomoćnom osvjetljenju u obliku LED traka raznih boja, manjim lampama i napravama s kojima se mogu postići određeni efekti u kadru.
Postavljanje scene: Najzathjevniji je i najdugotrajniji dio procesa kod stop animacije. Sve mora biti savršeno postavljeno kako bi kadar izgledao onako kako je animator zamislio
Za povezivanje kamere i snimanja frameova koristite Dragonframe softver, a kako organizirate frameove i upravljate projektom unutar softverskog alata?
Frameovi se prilikom fotografiranja slažu u sekvencu tako da nije potrebna nikakva intervencija u tom smislu. Svaki kadar je sekvenca za sebe, a iz programa se izvozi kao PNG sekvenca koju zatim ubacujem u Adobe After Effects za daljnju obradu.
Koje materijale koristite za izradu likova i setova?
Koristim sve moguće materijale koji mi padnu na pamet, koji su inspiracija ili izgledaju zanimljivo. Baza su stirodur, ljepenka, karton, papir, masa za modeliranje i žica, ali mogu poslužiti i spužva, drvo, magneti, gelovi, tkanine, plastika, staklo i stari dijelovi tehnike, te mnogi drugi.
Na koji način osiguravate da se likovi ne pomiču između snimanja kadrova nenamjerno?
Na većim projektima se obično likovi šarafe na podlogu, ali na manjim ili kod jednostavnijih kadrova gdje se likovi ne kreću puno, jednostavno ih privremeno zalijepim ljepljivom trakom.
Ideja, knjiga snimanja i raspored
Rasvjeta: Je jedan od ključnih aspekata kod postavljanja kadrova i čini veliku razliku u finalnom izgledu svakog kadra
Koliko vremena otprilike treba za izradu jedne sekunde animacije?
To ovisi o kompleksnosti kadra, odnosno animacije. Ako imam više likova u istom kadru, onda traje dvostruko dulje nego ako je samo jedan lik. Isto tako, ovisi radi li se o animaciji kompleksnog ili jednostavnog lika. Ponekad kadar uopće nema likove, nego se animiraju stvari, tj. okoliš. To znači da za jednu sekundu animacije mogu potrošiti od par minuta do sat vremena.
Kako izgleda vaš workflow, od ideje do gotove scene?
Prvo razrađujem ideju, a obično ne krećem iz ničega, nego imam već neki vizual, audio ili ideju koje se trebam pridržavati od strane naručitelja. Tako da onda osmišljavam priču oko toga. Nakon gotove priče ide knjiga snimanja gdje crtam i opisujem svaki kadar. Istovremeno određujem redoslijed snimanja kadrova i radim popis materijala i stvari koje treba izraditi. Nakon toga ide dizajn i izrada lika/ likova, jer se okoliš treba napraviti prema njima, pa je dobro uvijek likove napraviti prve. Nakon toga ide izrada prostorija, stvari i rekvizita. Ponekad je potrebno izraditi rekvizite koji sadrže neku elektroniku, u čemu mi pomaže prijatelj inženjer. Kada se sve izradi, kreće slaganje scene - zatim postavljanje svjetla, kamere, animacija, i kad se snime svi kadrovi iz tog kuta ili na toj sceni, kreće postavljanje druge scene. Kada sve snimim, sljedeći korak je postprodukcija i na kraju zvuk.
Vidoo: Na screenshotu iz animiranog filma vidimo pažljivo postavljenu scenu s maskotom Vidilaba
Pogledajte: ga na linku youtube.com/watch?v=yXsUnQos33g
Koristi se sve: Animatori koriste sve moguće dostupne materijale koji se uklapaju u viziju. Baza su stirodur, ljepenka, karton, papir, masa za modeliranje i žica, ali mogu poslužiti i spužva, drvo, magneti, gelovi, tkanine, plastika, staklo i stari dijelovi tehnike, te mnogi drugi
Snimate li linearno ili skačete po scenama?
Snimam sve kadrove koji koriste istu scenografiju ili kut snimanja odjednom, što znači da obično ne snimam linearno.
Peglanje u postprodukciji
Kako izgleda proces obrade snimljenih frameova – ima li dodatnog retuširanja?
Na frameovima se obično vide pomoćne konstrukcije koje pridržavaju likove ili stvari u određenim pozama - to se treba digitalno ukloniti sa fotografija. Na kraju se isto radi kolor korekcija cijele animacije kako bi se dobio uniformiran video.
Koji su najveći tehnički izazovi s kojima se suočavate u stop-motion produkciji?
Iskreno, najviše vremena mi treba za postavljanje scene, tj. svjetla i kamere kako bi kadar izgledao onako kako sam ga zamislila. I u postprodukciji se zna zalomiti neka jako zahtjevna scena za editiranje. Animacija sama po sebi nije toliko zahtjevna, koliko sve ostalo oko nje.
Kako rješavate probleme s promjenom svjetla ili pomakom kamere između snimanja?
Tako da ponovno snimim kadar.
Je li vam ikad tehnologija „spasila stvar“ kad je došlo do pogreške?
Ne baš. Kad dođe do greške, kadar se snima ispočetka, a poliranje i ispravljanje manjih greškica se radi u Photoshopu i to je nešto što se zna odmah na početku projekta, tako da ne mogu reći da me tehnologija baš spasila. Jedino možda kod sastavljanja sekvenci gdje bi mi falilo nekoliko frameova, pa bih u Photoshopu napravila nekakav Frankenstein frame od već postojećih kako bih produljila sekvencu, ali to mi se desilo samo jednom do sad.
Učitavam komentare ...