Objavljeno: 28.07.2021. 15:06

ESA Hubble

VIDEO: Prvi dokaz postojanja vodene pare na Ganimedu

Otkriće tekuće vode na drugim planetima od velike je važnosti za istraživanja o potencijalnom životu izvan Zemlje.

VIDEO: Prvi dokaz postojanja vodene pare na Ganimedu

Astronomi ESA-e koji proučavaju snimke svemirskog teleskopa Hubble, otkrili su prvi dokaz postojanja vodene pare u atmosferi Jupiterovog mjeseca Ganimeda, najvećeg mjeseca u Sunčevom sustavu.

Lorenz Roth i njegovi kolege vjeruju da bi Ganimed mogao sadržavati više vode nego oceani na Zemlji, no otkriće vode u tekućem stanju na tom ledenom mjestu je vrlo teško.

Temperature su toliko niske da je sva voda smrznuta do dubine od 160 km ispod kore, no njezino otkriće je prvi važan korak kao saznanju može li život postojati na nekom drugom nebeskom tijelu ili ne.

Astronomi su analizirali arhivske setove podataka Hubble teleskopa prikupljenih u posljednja dva desetljeća.

Hubble je prve UV slike Ganimeda snimio 1998. godine i one su ukazale na tipičan uzorak emisija iz mjesečeve atmosfere koja je nalik onoj na Zemlji i drugim planetima s magnetskim poljima.

Nakon toga su otkrili da Ganimedova površinska temperatura ekstremno varira kroz dan. Oko podneva bi mogla biti toliko visoka da ledena površina otpušta male količine vodenih molekula, Obzirom da se oceani nalaze na velikim dubinama ispod kore, nije za očekivati da bi vodena para mogla potjecati od njih.

"Inicijalno samo je opažen O2 (molekularni kisik)", navodi vodeći istraživač Lorenz Roth, dodajući da se to stvara kad nabijene čestice erodiraju površinu leda pa vodena para koju su on i njegov tim pronašli potječe od sublimacije leda.

NASA, koja svemirski teleskop Hubble dijeli s ESA-om, povodom ovog otkrića objavila video koji možete pogledati ovdje.

Ovo otkriće razbuktava znatiželju znanstvenika uoči ESA-ine misije JUICE (Jupiter Icy Moons Explorer) koja će biti lansirana iduće godine, a 2029. bi trebala stići do Jupitera i potom provesti tri godine u proučavanju tog planeta i njegova tri najveća mjeseca među kojima je i Ganimed.

Ključne riječi Hubble ESA vodena para Ganimed