Objavljeno: 05.09.2011. 16:27

Nanotehnologija

Najmanji motor na svijetu proizveden iz jedne molekule

Znanstvenici Sveučilišta Tufts proizveli najmanji elektromotor na svijetu, veličine od samo jednog nanometra.

Najmanji motor na svijetu proizveden iz jedne molekule

Tim dr Charlesa Sykesa, kemičara sveučilišta Tufts University u Massachusettsu, proizveo je najmanji elektromotor na svijetu, koristeći jednu jedinu molekulu butil-metil-sulfida.

Veličina njihovog elektromotora iznosi samo jedan nanometar odnosno milijarditi dio metra, navodi se u znanstvenoj publikaciji Nature Nanotechnology.

Znanstvenici navode kako su koristili vrhunski tunelski mikroskop sa skeniranjem na niskim temperaturama, koji koristi elektrone umjesto svjetlosti kako bi mogli vidjeti molekule. Metalni vrh mikroskopa slao je električni naboj molekuli butil-metil-sulfida, koja se nalazila na površini provodnika od čistog bakra. Ovaj postupak je dijelove molekule, sastavljene od atoma ugljika i vodika, koje izgledaju poput igle na kompasu, zarotirao oko centralne osi, odnosno atoma sumpora.

dokumentacija izuma predana je uredništvu Guinessove knjige rekorda, od koje se traži potvrda da je ovo doista najmanji motor na svijetu

Smjer i brzina kretanja ovisili su o temperaturi, pa su znanstvenici otkrili kako je temperatura od -268 stupnjeva celzijusa idealna za praćenje kretanja motora, koji se znatno brže okretao na višim temperaturama, što je otežavalo promatranje i kontrolu.

"Ovo je prvo predstavljanje takvog električnog molekularnog motora, mada je do sada postojalo nekoliko teoretskih prikaza. Uspjeli smo dokazati kako možete dovesti elektricitet do jedne molekule i navesti je da radi nešto što nije slučajno“, navodi dr Sykes. "Kada bolje shvatimo koje su optimalne temperature potrebne za funkcioniranje ovakvog motora, on se može iskoristiti u nekim medicinskim uređajima koji koriste cijevi vrlo malih promjera. Trenje do kojeg dolazi kada se tekućina kreće kroz te cijevi, može se umanjiti apliciranjem ovih motora na stijenke".

Upravo zbog toga, Sykes smatra kako bi se primjena nano elektromotora mogla naći u sustavima za doziranje lijekova koji će se implantirati pacijentima, a u međuvremenu je dokumentacija njegovog izuma predana uredništvu Guinessove knjige rekorda, od koje se traži potvrda kako je ovo doista najmanji motor na svijetu.