• Sci Tech
  • Znanost
  • Eksperiment isključio teoriju pete sile za tamnu energiju
Objavljeno: 31.08.2019. 12:29

Imperial College London

Eksperiment isključio teoriju pete sile za tamnu energiju

Što god predstavljala, tamna energija očito nije jedna od temeljnih sila koje utiču na materiju.

Eksperiment isključio teoriju pete sile za tamnu energiju

Već nam je duže vremena poznato da se svemir širi, no podaci koje je devedesetih godina prošlog stoljeća donio teleskop Hubble, zbunili su mnoge znanstvenike. Naime, ustanovljeno je da je širenje brže sada nego što je bilo kada je svemir bio mlađi.

Fizičari su to protumačili time da mora postojati neka vrsta energije koja ubrzava ekspanziju svemira pa su taj fenomen nazvali tamnom energijom, no i danas nemamo previše ideja što bi ona konkretno mogla biti.

Tradicionalna fizika razlikuje četiri temeljne sile, odnosno gravitaciju, elektromagnetsku, slabu i jakunuklearnu silu, dok se tamna energija pokušala "ukrpati" među njih kao peta temeljna sila koja djeluje na materiju.

Znanstvenici s Imperial Collegea u Londonu odlučili su tu teoriju testirati eksperimentom na pojedinačnim atomima.

Eksperiment je trebao otkriti postaje li peta sila slabija u nazočnosti više materije, odnosno suprotno od gravitacije koja je jača u nazočnosti više materije. Ukoliko je to tako, snažnu petu silu bismo mogli pronaći u vakuumu svemira, odnosno slabiju kada djeluje na materiju, recimo kod nas na Zemlji.

Kako bi to provjerili, znanstvenici su koristili atomski interferometar za detektiranje djelovanja bilo kakvih sila na jedan pojedinačne atome.

Stavili su kuglu metala veličine pikule u vakuumsku komoru i pustili atome da slobodno padaju kroz nju. U teoriji, ako bi na djelu bila peta sila koja bi djelovala na atome, oni bi malo mijenjali putanje tijekom prolaska kroz sferu, no znanstvenici nisu otkrili nikakve dokaze da su atomi to doista i činili.

To znači da fizičari sada mogu iz svojih teorija izbaciti sve modele tamne energije kao pete sile i fokusirati se na druge modele koji će objasniti taj misteriozni fenomen.

Znanstvenici kažu da je najveća snaga ovog eksperimenta u njegovoj jednostavnosti. "Jako je uzbudljivo otkriti nešto o evoluciji svemira korištenjem "stolnog" eksperimenta u Londonskom podrumu", izjavio je profesor Ed Hinds s Odjela za fiziku Imperial Collegea.