Objavljeno: 23.09.2011. 10:25

Neutrini

CERN-ovi neutrini brži od svjetlosti!

U školi ste vjerojatno učili kako se ništa ne može kretati brzinom većom od brzine svjetlosti. Hoće li vaš stari udžbenik iz fizike završiti u smeću?

CERN-ovi neutrini brži od svjetlosti!

Opera detektoru u Gran Sassou neutrini su iz Švicarske stigli brže nego što bi tu udaljenost prevalila svjetlost.

Fizičari CERN-a kažu kako su tijekom rutinskih eksperimenata s neutrino česticama koje putuju između glavnog stožera u Ženevi i 455 kilometara udaljenog talijanskog laboratorija Gran Sasso, otkrili kako njihovi neutrini putuju nadsvjetlosnom brzinom.

Drugim riječima to bi značilo kako putuju brže od najveće poznate brzine u svemiru, koja je prema fizici kakvu poznajemo dosad bila apsolutna i ultimativna.

Stoga ovo otkriće u sebi ima potencijal doista ogromnih razmjera, no prije donošenja konačnih zaključaka još ga treba detaljno provjeriti.

CERN-ovi fizičari su ispaljivali neutrine (čestice koje nemaju interakciju s normalnom materijom i mogu prolaziti kroz Zemlju), prema detektoru u Italiji. Cilj eksperimenta je bio testiranje frekvencije oscilacija, odnosno kad se jedna vrsta neutrina pretvara u drugu, pa su odaslali zraku muonskih neutrina prema Gran Sassou, a Talijani su bilježili koliki dio njih se pretvorio u tau neutrine.

Tijekom ovih testova primjetili su nešto vrlo neobično. Neutrini iz CERN-a su se u Gran Sassou pojavili nekoliko milijarditih dijelova sekunde ranije, što bi značilo kako su se od Švicarske do Italije kretali brže nego što bi se na istoj udaljenosti kretala svjetlost.

Ovo zapravo nije bio izoliran slučaj, već se dešavalo godinama, no do sada su znanstvenici bili vrlo oprezni s iznošenjem informacija. Do sada su izmjerili više od 15.000 "paketa" neutrina koji su prevaljivali tu udaljenost, te kažu kako je sada postignuta točka u kojoj i statistički gledano više nema sumnje da se dešava nešto što potkopava temelje moderne fizike.

Valja naglasiti kako nitko od fizičara koji sudjeluju na ovom projektu nije spreman odbaciti teoriju najveće brzine standardnog modela u smeće, no obzirom kako nitko ne može objasniti što se dešava, odlučili su omogućiti pristup svim svojim podacima široj znanstvenoj zajednici i pričekati mogu li i drugi potvrditi njihovo otkriće svojim eksperimentima.

Ukoliko znanstveni svijet uspije ponoviti njihove rezultate, ili objasniti zbog čega neutrini krše osnovni zakon fizike, tek onda možemo očekivati izbacivanje starih i dodavanje nekih novih poglavlja u školske udžbenike.