Nalazite se
  • Pop Tech
  • Wright gradi avion na pogon aluminija
Članak
Objavljeno: 07.11.2021. 12:40

Wright Spirit 

Wright gradi avion na pogon aluminija

Novi zrakoplov bi trebao letjeti na pogon vodika, no razmatra se i pogon na aluminijske gorive ćelije.

Wright gradi avion na pogon aluminija

Tvrtka Wright razvija električni zrakoplov Wright Spirit za 100 putnika, koji bi u službu trebao ući 2026. godine.

Mada je za pogonski sustav zamišljeno da električne motore opskrbljuje energija iz vodikovih gorivih ćelija, tvrtka razmatra i mogućnost da se koriste aluminijske gorive ćelije koje se temelje na recikliranom metalu.

Wright na električnim zrakoplovima radi već dugo i surađuje na brojnim projektima drugih kompanija, što uključuje i rad na velikom električnom zrakoplovu za 186 putnika koji se razvija u partnerstvu tvrtki EasyJet i BAE Systems.

Za razliku od tog aviona Wright Spirit će biti turbopropelerac za 100 putnika i članova posade koji će za pogon motora koristiti energetsku pohranu visoke gustoće, zahvaljujući kojoj bi zrakoplov trebao bez problema preletjeti udaljenost do 1.000 km, odnosno između Sydneya i Melbournea, Tokija i Osake, ili LA-a i San Francisca.

Wright Spirit se temelji na BAE 146 platformi, a tvrtka još testira i evaluira pogonske opcije, odnosno vodikove gorive ćelije i sustav aluminijskih gorivih ćelija koji je prilično velika novost.

Kako to radi? Pa, zapravo je to aluminij-zračna baterija. Aluminij djeluje kao anoda, nasuprot ugljične katode s katalizatorima iza poroznog polimernog separatora. Između njih se nalazi elektrolit, obično osnovna tekućina. Aluminij reagira s atmosferskim kisikom na katodi, tvoreći hidratizirani aluminijev oksid i oslobađa energiju.

Katoda i elektrolit povećavaju težinu cjelokupnog sustava, ograničavajući specifični energetski kapacitet na 60-70 posto od onoga što može postići vodikov sustav. No Wright smatra da s obzirom na to da polovicu tržišta čine letovi kraći od 800 milja, veliki domet možda neće biti od najveće važnosti kako se to možda čini.

Wright taj sustav radije naziva aluminijskom gorivom ćelijom nego aluminij-zrak baterijom kako bi stvarao manju zabunu. Ona se ne može puniti na utičnici kao klasična baterija već se umjesto toga puni poput vodikove gorive ćelije otpadnim "blatom" nastalim recikliranjem aluminija u talionici. 

Za razliku od vodikove infrastrukture koju tek treba graditi, talionice aluminija se već nalaze posvuda spremne da aluminijev oksid pretvore natrag u novi metal koji se ponovno sipa u kanistere, što je logistički gledano puno bolje jer se kanisteri mogu voziti naokolo u standardnim kamionima i ukrcati u avion slično kao bilo kakav drugi teret.

Dodatna prednost je i u troškovima proizvodnje jer Wrightove projekcije ukazuju na povećanje trošova od 25 posto u slučaju vodikovih ćelija te 32 posto kod biogoriva, dok bi kod aluminijskog sustava troškovi bili manji u odnosu na današnje sustave mlaznog goriva.

Wright još nije donio odluku koji će se sustav naći u njegovom Wright Spirit "zelenom" zrakoplovu, no to će morati odlučiti vrlo brzo ako želi da avion poleti za 5 godina. Puno toga će ovisiti i o spremnosti aviokompanija da prihvate nove sustave u svojim operacijama.

Vezani sadržaji
Komentari

Učitavam komentare ...

Učitavam













   

*/-->