Objavljeno: 31.03.2023. 13:57

University of Portsmouth

Tyrannosaurus rex nije izgledao kao u filmovima

Studija sugerira da su čak i divovski zubi Tyrannosaurusa rexa bili prekriveni ljuskavim usnama poput guštera.

Tyrannosaurus rex nije izgledao kao u filmovima

Nova studija znanstvenika sa Sveučilišta u Portsmouthu sugerira da predatorski dinosauri, kao što je Tyrannosaurus rex, nisu imali trajno izložene velike zube kao što je prikazano u filmovima poput Jurskog parka, već su umjesto toga imali ljuskave usne poput guštera koje su im prekrivale i zatvarale usta.

Istraživači i umjetnici raspravljali su o tome jesu li teropodni dinosauri, skupina dvonožnih dinosaura koja uključuje mesoždere i vrhunske grabežljivce poput T. rexa i Velociraptora, kao i ptice, imali usta bez usana gdje su stalno vidljivi gornji zubi visili preko njihove donje čeljusti, što je slično ustima krokodila.

trex 2

Međutim, međunarodni tim istraživača dovodi u pitanje neke od najpoznatijih prikaza i kaže da su ti dinosauri imali usta slična onima kod guštera i njihovog rođaka, tuatare, rijetkog gmaza koji se može naći samo na Novom Zelandu, a koji je posljednji preživjeli red gmazova koji je napredovao u doba dinosaura.

U dosad najdetaljnijem proučavanju ovog problema, istraživači su ispitali strukturu zuba, obrasce nošenja i morfologiju čeljusti skupina gmazova s ​​usnama i bez usana i otkrili da anatomija i funkcionalnost usta teropoda više sliči onima guštera nego krokodila. To implicira oralno tkivo poput guštera, uključujući ljuskave usne koje prekrivaju njihove zube.

Te usne vjerojatno nisu bile mišićave kao kod sisavaca. Usne većine gmazova prekrivaju zube, ali se ne mogu samostalno pomicati ili napraviti druge vrste pokreta koje povezujemo s usnama kod ljudi ili drugih sisavaca.

Koautor studije Derek Larson, istraživač paleontologije u Royal BC muzeju u Kanadi, rekao je: "Paleontolozi često vole uspoređivati ​​izumrle životinje s njihovim najbližim živućim rođacima, ali u slučaju dinosaura, njihovi najbliži rođaci su evolucijski različiti stotinama milijuna godina i danas su nevjerojatno specijalizirani.

"Nevjerojatno je koliko su zubi teropoda slični zubima guštera. Od najmanjeg patuljastog varana do komodskog varana, zubi funkcioniraju na gotovo isti način."

Zanimljivo, nikada nije bilo posvećene studije ili otkrića koje je potaknulo ovu promjenu i, u velikoj mjeri, vjerojatno je odražavalo sklonost estetici okrutnog izgleda, a ne promjenu u znanstvenom razmišljanju. Mi mijenjamo ovaj popularni prikaz pokrivajući zube usnama poput guštera. To znači da su mnogi naši omiljeni prikazi dinosaura netočni, uključujući kultnog  T. rexa iz Jurskog parka . "

Rezultati studije otkrili su da je istrošenost zuba u životinja bez usana značajno drugačija od one koja se vidi kod dinosaura mesoždera i da zubi dinosaura nisu bili veći, u odnosu na veličinu lubanje, od zuba modernih guštera, što implicira da su bili prekriveni usnama.

trex4

Također, raspodjela malih rupa oko čeljusti, koje dovode živce i krv do desni i tkiva oko usta, bila je sličnija gušteru nego krokodilu. Nadalje, modeliranje zatvaranja usta čeljusti teropoda bez usana pokazalo je da je donja čeljust, ili morala zgnječiti kosti koje podupiru čeljust, ili iščašiti čeljusni zglob kako bi zatvorila usta.

"Kao što će vam svaki stomatolog reći, slina je važna za održavanje zdravlja vaših zubi. Zubi koji nisu prekriveni usnama riskiraju isušivanje i mogu biti više oštećeni tijekom hranjenja ili borbe, kao što vidimo kod krokodila, ali ne i kod dinosaura, " rekla je koautorica ", asistentica profesora paleontologije na Sveučilištu Manitoba .

Dodala je: "Zubi dinosaura imaju vrlo tanku caklinu, a zubi sisavaca imaju debelu caklinu (uz neke iznimke). Krokodilska caklina malo je deblja od cakline dinosaura, ali nije deblja od cakline sisavaca. Postoje neke skupine sisavaca koje imaju izloženu caklinu, ali njihova je caklina modificirana da izdrži izloženost. "

", asistent profesora paleobiologije na Sveučilištu Auburn i glavni autor studije, rekao je: "Iako se u prošlosti tvrdilo da su zubi grabežljivih dinosaura možda preveliki da bi bili prekriveni usnama, naša studija pokazuje da, zapravo, njihovi zubi nisu bili netipično veliki. Čak su i divovski zubi tiranosaura proporcionalno su slični po veličini onima živih grabežljivih guštera u usporedbi s veličinom lubanje, čime odbacujemo ideju da su njihovi zubi bili preveliki da bi bili pokriveni usnama. "

Istraživači ističu da njihova studija ne kaže da nijedna izumrla životinja nije imala otkrivene zube. Neke vrste, poput sabljastih sisavaca mesoždera, ili morskih gmazova i letećih gmazova s ​​iznimno dugim, isprepletenim zubima, gotovo su sigurno imale izložene zube.

Studiju objavljenu u časopisu Science možete pronaći na ovoj poveznici.