Objavljeno: 18.09.2021. 11:06

MIT

Otkrivena nova klasa enzima za uređivanje gena

Ovo otkriće će još više obogatiti alate za uređivanje gene poput CRISPR tehnologije.

Otkrivena nova klasa enzima za uređivanje gena

Ako pitate genetičare, najveće znanstveno otkriće stoljeća u svijetu je CRISPR metoda za uređivanje (editiranje) gena koja se temelji na bakterijskom obrambenom sustavu i omogućuje znanstvenicima precizne manipulacijeDNK.

Znanstvenici MIT-a sada su otišli za korak dalje, otkrivši novu vrstu enzima pod nazivom OMEGA koji imaju sličnu funkciju i možda obećaju još bolje rezultate u odnosu na CRISPR.

"Željeli smo vidjeti postoje li i drugi prirodni sustavi koji omogućuju promjene sekvenci i postavljanje novih targeta, a koriste tu vrstu mehanizma, kao što to omogućuje CRISPR", navodi Soumya Kannan (naslovna slika), jedna od glavnih autorica nove studije.

Kako se čini, to im je i uspjelo, jer u svojoj studiji opisuju novu klasu enzima pod nazivom Obligate Mobile Element Guided Activity (OMEGA).

Tim je prvo privukao IscB proteine, koji su se pojavljivali u enzimima za rezanje DNK, ali nije bilo poznato da su uključeni u CRISPR ili povezani s RNK. Pomnijim ispitivanjem, istraživači su u blizini pronašli RNK-e koje su vodile IscB proteine ​​da odrežu DNK na određenim mjestima. Tim ih je nazvao „ΩRNA“ (Omega RNK).

omega_400x540

Odatle su identificirali dvije druge vrste proteina koji koriste ΩRNA - IsrB i TnpB. Sva tri proteina nalaze se u "skočnim genima" koji se nazivaju transpozoni i koji se mogu kretati u genomu. Kad to učine, stvaraju novu RNK koja enzimima omogućuje rezanje različitih dijelova DNA.

Istraživači su konstruirali OMEGA sustav za rad u ljudskim stanicama, pokazujući da bi ovaj mehanizam mogao biti osnova potpuno novog sustava za uređivanje gena. A budući da je RNK samo oko 30 posto veličine enzima CRISPR, trebao bi se lakše utisnuti u stanice.

Znanstvenici kažu kako se čini da su ti proteini prethodnici nekih CRISPR, poput Cas9 i Cas12. To sugerira da postoje i drugi programirani molekularni sustavi koji čekaju da budu otkriveni.

Čitavu studiju objavljenu u časopisu Science možete pronaći na ovoj poveznici.