Objavljeno: 18.04.2011. 10:18

Kvantna računala

Uspješna kvantna teleportacija svjetlosnih valova

Kvantna teleportacija više nije znanstvena fantastika

Uspješna kvantna teleportacija svjetlosnih valova

Složeni uređaj kojim je izveden ovaj eksperiment, pod nazivom Teleporter, nalazi se u Akira Furusawa laboratoriju Sveučilišta u Tokiju

Japanski i Australski znanstvenici sveučilišta u Tokiju i New South Walesu ovih su dana u časopisu Science objavili znanstveni rad o prvom uspješnom transferu kvantne informacije, uz očuvanje njezinog integriteta. Informacija u formi svjetla, bila je manipulirana na taj način da je egzistirala u dva stanja u isto vrijeme, nakon čega je bila uništena na jednom mjestu i ponovo kreirana na drugom.

Ovo je velik korak u stvaranju sigurnih efektivnih kvantnih računala, što se do nedavno držalo teško mogućim.

Otkriće da je informacija uspješno  uništena na jednom mjestu i potom instantno „oživljena“ na drugom bez ikakvih promjena, predstavlja veliki napredak u odnosu na sve prošle eksperimente teleportacije, kod kojih je transfer bio prespor, ili je dolazilo do gubitaka informacija.

Elanor Huntigton

Međunarodni znanstveni tim je za potrebe eksperimenta koristio razne tehnike kvantnih manipulacija uključujući sažimanje, fotonsku substrakciju i homodinsku detekciju. Za razliku od upotrebe jedinica i nula, kvantna računala pohranjuju informacije u obliku qubita (kvantumski bit), koji  istovremeno  tvore jedinicu i nulu.

Prema riječima prof. Elanor Huntigton sa Sveučilišta New South Walesa, ovi rezultati utiru put ka ultra brzoj i visoko preciznoj transmisiji informacije. „Ukoliko smo u stanju napraviti ovo, možemo to primijeniti na bilo koju formu komunikacije potrebne za kvantnu tehnologiju“, izjavila je prof. Huntigton.   „Ta superpozicija omogućuje računalima da rješavaju višestruke probleme odjednom. Proces nove, brze teleportacije omogućava premještanje blokova kvantnih informacija naokolo, unutar računala ili preko mreže“, dodaje Huntington.

Ovo je vrlo važan korak u stvaranju super računala budućnosti, jer teoretski gledano, kvantno računalo od 300 qubita može izvršiti više operacija u sekundi nego što ima atoma u svemiru!