Objavljeno: 16.07.2022. 10:36

Astromomija

U svemiru izmjereno najjače magnetsko polje ikada

Astronomi su izmjerili najjače magnetsko polje ikada pronađeno u svemiru koje stvara neutronska zvijezda u našoj galaksiji.

U svemiru izmjereno najjače magnetsko polje ikada

Koristeći satelit Insight-HXMT, kineski astronomi su izmjerili najjače magnetsko polje ikada izmjereno u svemiru. Čast pripada snažnoj vrsti neutronske zvijezde s površinskim magnetskim poljem od preko 1,6 milijardi Tesla.

Novookrunjeni rekorder je binarni zvjezdani sustav poznat kao Swift J0243.6+6124, u našoj matičnoj galaksiji. Ovaj par se sastoji od neutronske zvijezde koja ispušta plin iz svoje zvijezde pratilice, formirajući disk od materijala oko sebe. Plazma u ovom disku pada duž magnetskih linija na površinu neutronske zvijezde, što oslobađa ogromne bljeskove X-zraka. Budući da se zvijezda okreće, ove baklje iz naše perspektive izgledaju kao da pulsiraju.

Ovaj pulsar je posebno svijetao, zbog čega je dobio dodatni pridjev "ultraluminozan". Dugo se smatralo da je ta svjetlina u korelaciji s jačim magnetskim poljem, ali do sada nije bilo izravnih mjerenja magnetskog polja ultraluminoznog akrecijskog pulsara X-zraka.

Astronomi mogu mjeriti magnetsko polje ovih objekata proučavajući njihov rendgenski spektar. Elektroni iz plazme će apsorbirati dio X-zraka i raspršiti druge, stvarajući otisak koji se može koristiti za izračunavanje jakosti magnetskog polja.

Koristeći rendgenski astronomski satelit Insight-HXMT, istraživači su ovom metodom izračunali magnetsko polje za Swift J0243.6+6124, i otkrili da iznosi nevjerojatnih 1,6 milijardi Tesla. To je najsnažnije magnetsko polje ikad otkriveno u svemiru. Za usporedbu, najjače magnetsko polje ikada stvoreno ovdje na Zemlji je skromnih 1.200 Tesla.

Iako je ovo možda najjače magnetsko polje koje je izravno izmjereno, nije vjerojatno da će biti ni blizu najjačeg u svemiru. Ta čast pripada drugoj vrsti neutronske zvijezde koja se zove magnetar, a procjenjuje se da ima magnetsko polje do 10 milijardi Tesla.