Objavljeno: 06.03.2023. 17:03

University of South Carolina

Psi iz Černobila imaju promijenjen DNK

Psi koji slobodno lutaju Černobilom genetski se razlikuju od drugih a tek sada znanstvenici dobivaju uvide u objašnjenje za to.

Psi iz Černobila imaju promijenjen DNK

Znanstvenici sa Sveučilišta South Carolina proveli su prvu genetsku analizu pasa lutalica koji žive u takozvanoj zoni isključenja u blizini nuklearne katastrofe iz 1986 u Černobilu. Čopor testiranih pasa živi u industrijskim područjima bivše atomske centrale.

Nova studija objavljena u časopisu Science News ukazuje na koji način radioaktivna okruženja mogu ostaviti trag na životinjskim genomima, a znanstvenici vjeruju da bi ta otkrića mogla biti od velike važnosti za buduća putovanja ljudi u duboki svemir.

Studija je otkrila da su tri populacije pasa koje žive u i oko Černobila genetski različite od drugih populacija u Ukrajini koje su također testirane.

Još uvijek nije jasno jesu li tri populacije evoluirale zbog različitih razina izravne izloženosti, jer su pojedinci u svakoj populaciji možda samo posjedovali genetske mutacije koje su im omogućile preživljavanje i razmnožavanje.

Znanstvenici već desetljećima pokušavaju utvrditi kako je izloženost zračenju u Černobilu utjecala na divlje životinje. "Promatrali smo posljedice za ptice i glodavce, bakterije i biljke", kaže Timothy Mousseau, evolucijski ekolog sa Sveučilišta Južna Karolina. Njegov tim pronašao je životinje s povišenim stopama mutacija, skraćenim životnim vijekom i ranom pojavom katarakte.

Poznavanje genetske pozadine pasa olakšat će uočavanje bilo kakvih opasnih mutacija kao posljedica radijacije kod ljudi koji će na različite načine biti izloženi ionizirajućem zračenju na Zemlji i u svemiru.

Ključne riječi DNK geni psi Černobil