Objavljeno: 18.07.2011. 00:48

Antarktik

Otkriveni prvi vulkani ispod ledenog mora

Dvanaest vulkana, od kojih nekoliko aktivnih, otkriveno je ispod ledenog mora u blizini Antarktika, što je prvo takvo otkriće u tom području.

Otkriveni prvi vulkani ispod ledenog mora

Sustavom podvodnog mapiranja s broda RRS James Clark Ross, otkriveno je 12 vulkana.

Znanstveni tim Dr. Phila Leata, vulkanologa organizacije British Antarctic Survey, otkrio je na Južnom polu 12 vulkana u blizini otočja South Sandwich.

Koristeći sofisticiranu opremu za mapiranje dna oceana na brodu RRS James Clark Ross, znanstvenici su se jako iznenadili pronašavši vulkane, među kojima je jedan
bio veličine 3.000 metara. "To je veliki vulkan. Jako veliki vulkan. Da se kojim slučajem nalazi na površini Zemlje bio bi fascinantan", izjavio je Dr. Leat.
Znanstvenici su na tom području otkrili kratere promjera od 5 km, koji su ostali nakon kolapsiranja vulkana, te 7 aktivnih vulkana koji su vidljivi dijelom iznad površine vode.

analiza komadića vrha pokazala je da se sastoji od vulkanske prašine i crne lave

Leat je izjavio kako je znanstveni tim bio poprilično iznenađen ovim otkrićem, a do njega su došli potpuno slučajno. Tijekom jedne noćne plovidbe naletjeli su na nepoznati brijeg i jedva izbjegli nasukavanje na njega, a kad su se drugi dan vratili, ugledali su aktivni vulkan čiji je vrh izvirivao 50 metara iznad morske površine.
Mada su prema obliku odmah zaključili da se radi o vulkanu, tek nakon analize komadića vulkanskog vrha to je potvrđeno. Analiza je pokazala da se sastoji od vulkanske prašine i crne lave. Nakon toga su uređajima za mapiranje "pročešljali" čitavo to područje i otkrili 12 vulkana, a pretpostavljaju kako ih na području Antarktika možda ima i nekoliko desetaka.
Leat navodi kako će ovo otkriće baciti novo svjetlo na proučavanje aktivnosti tla našeg planeta.