Objavljeno: 10.03.2018. 11:15

CaSiO3

Otkriven dijamant s mineralom koji nikada nije viđen

Ovo je još jedna potvrda da se duboko ispod površine Zemlje mogu pronaći najrjeđi minerali.

Otkriven dijamant s mineralom koji nikada nije viđen

Dijamant promjera od samo 3 mm sadrži jedan od najrjeđih minerala na Zemlji. Photo Credit: Nester Korolev/University of British Columbia

U južnoafričkom rudniku Cullan Nine, poznatom po otkriću dva najveća dijamanta koji se nalaze među kraljevskim dijamantima britanske krune, na dubini manjoj od 1 kilometra ispod površine Zemlje otkriven je dijamant koji u sebi sadrži zarobljen mineral CaSiO3, odnosno kalcij silikatni perovskit. To je jedan od 4 najrjeđa minerala na Zemlji i nikada nije pronađen u prirodi, jer se, sudeći prema laboratorijskim eksperimentima i teorijama može pronaći samo na velikim dubinama, većim od 700 kilometara ispod površine našeg planeta.

Dijamant je pronađen u kimberlitu, vrlo bazičnoj eruptivnoj stijeni porfiroidne strukture, tamne boje, sastavljene od olivina, broncita, kromova dioksida i tinjaca. Kimberliti su poznati kao matične stijene dijamanata. Relativno teška ugljična izotopna struktura okolnog dijamanta, zajedno s netaknutom visokotlačnom CaSiO3 strukturom, pruža dokaze da se ploče oceanske kore koje duboko utonu u Zemlju recikliraju u donji plašt.

1920_180307-diamond-perovskite-graphic

Dijamant je pronađen u rudniku u Južnoj Africi. Image credit: Petra Diamonds

Istraživači kažu da je ovo jedan od najvrjednijih ali i znanstveno najzanimljivijih dijamanata ikada otkrivenih, a izdržao je pritisak oko 24 milijarde paskala, što je ekvivalent od 240.000 atmosfera.

"Ovo predstavlja fundamentalan dokaz o tome što se događa kada se oceanske ploče spuste duboko u Zemlju", navodi dr. Graham Pearson sa Sveučilišta Alberta koji je u suradnji sa svojim kolegama sa Sveučilišta British Columbia o drugih sveučilišta analizirao dijamant promjera od samo tri milimetra, a svoja su otkrića objavili u publikaciji Nature.

Znanstvenici kažu da je ovo jedan od najvrjednijih nalaza u geoznanosti koja istražuje mineralogiju Zemljinog plašta kroz njegove dubine i pruža nam uvid u još jedan proces formiranja našeg planeta i procesa koji se odvijaju na dubinama na koje još dugo nećemo moći zaviriti.

Znanstvenici ne navode kolika bi mogla biti tržišna vrijednost ovog dijamanta, no za njih je on neprocjenjiv.