Objavljeno: 25.02.2022. 10:55

Northeastern University

Naljepnica inspirirana hobotnicom upozorava na sunce

Naljepnica izrađena po uzoru na kamuflažu hobotnice reći će vam kada biste se trebali prestati sunčati.

Naljepnica inspirirana hobotnicom upozorava na sunce

Znanstvenici Sveučilišta Northeastern predstavili su novi UV senzor u obliku naljepnice koji je inspiriran sustavom kamufliranja hobotnice.

Svi znamo da previše izlaganja jakom suncu može izazvati opasne posljedice po zdravlje poput opeklina i raka kože, a kako biste to izbjegli važno je znati kada biste se trebali skloniti u hlad.

Znanstvenici Northeasterna su tome odlučili doskočiti razvojem senzorske naljepnice koja se temelji na otkriću vezanom uz sustav promjene boje kojim raspolažu hobotnice.

UV senzor

Početna točka za Northeastern tim bila je studija o načinu na koji se morska stvorenja s pipcima poput lignji i hobotnica mogu bez uklopiti u svoje okruženje. Znanstvenici su identificirali niz pigmenata, kemijskih reakcija i mehanizama koji olakšavaju ovaj oblik kamuflaže, ali jedan igra središnju ulogu. Mala molekula nazvana ksantommatin, ono je što tim životinjama daje vidljivu boju. Tim je već pokazao kako se njime može manipulirati kako bi se postigle mogućnosti promjene boje, te su u tom cilju zapravo istraživali kako se njime može koristiti u odjeći ili drugim potrošačkim proizvodima.

Ali kada je ksantomatin izdvojen u laboratoriju na ambijentalnom svjetlu s ciljem testiranja njegove stabilnosti u svakodnevnim okruženjima, znanstvenici su ostali razočarani, primijetivši da to zapravo ne može učiniti bez promjene boje.

Nakon toga su se zapitali mogu li se ove novootkrivene sposobnosti molekule osjetljive na svjetlost koristiti kao osnova za novi oblik UV senzora. Tako su dizajnirali uređaj veličine vrha prsta koji se može nositi na košulji ili kupaćem kostimu, koji se sastoji od pet slojeva tanke plastike, zajedno s okruglim komadom papira tretiranog pigmentom i potom osušenog.

U uređaj je integriran "gumb" koji ispušta tekućinu iz malog spremnika na svom rubu koji putuje kroz kanale urezane u plastiku i hidratizira obrađeni papir. To u biti aktivira uređaj i rezultat je mokri papir koji reagira na UV zračenje, prelazeći iz žute/narančaste boje u crvenu što je više izložen UV zračenju.

UV senzor 2

"Svi znamo manje-više da je previše sunca s visokim UV indeksom loše. Ali ne znamo nužno kako se to prevodi kao vrijeme provedeno na suncu", rekao je autor studije Dan Wilson. "Ovo je namijenjeno pružanju vizualne, kvalitativne indikacije kada ste možda predugo bili na suncu i trebali biste razmisliti o tome da neko vrijeme provedete u sjeni ili ponovno nanesete kremu za sunčanje."

Tim je testirao naljepnicu i ustanovio da radi dobro u nizu uvjeta. To je uključivalo kalibriranje za razine UV zračenja koje će ljudi vjerojatno iskusiti u različitim scenarijima, pa čak i premazivanje kremom za sunčanje, što je uzrokovalo da mijenja boju puno sporije.

Znanstvenici zamišljaju da se uređaj koristi ne samo u praćenju izloženosti suncu, već i u drugim scenarijima u kojima ljudi trebaju mjeriti UV zračenje, kao što je na primjer kod sterilizacije površina.

Istraživanje je objavljeno u časopisu ACS Sensors i možete ga pronaći na ovoj poveznici.