Objavljeno: 02.09.2022. 10:55

NASA

Webb donosi prvu izravnu sliku dalekog svijeta

Po prvi put, astronomi su upotrijebili NASA-in svemirski teleskop James Webb da snime izravnu sliku planeta izvan našeg sunčevog sustava.

Webb donosi prvu izravnu sliku dalekog svijeta

Astronomi su po prvi puta pomoću NASA Webb teleskopa uspjeli dobiti izravnu sliku udaljenog svijeta izvan našeg sunčevog sustava. Slika, snimljena kroz četiri različita svjetlosna filtera, pokazuje kako Webbov moćni infracrveni pogled može lako uhvatiti svjetove izvan našeg solarnog sustava, utirući put prema budućim promatranjima koja će otkriti više informacija nego ikad prije o egzoplanetima.

Slika prikazuje egzoplanet HIP 65426 b u različitim pojasevima infracrvenog svjetla, kako se vidi sa svemirskog teleskopa James Webb: ljubičasta prikazuje prikaz instrumenta NIRCam na 3,00 mikrometra, plava prikazuje pogled instrumenta NIRCam na 4,44 mikrometra, žuta prikazuje pogled instrumenta MIRI na 11,4 mikrometara, a crveno prikazuje pogled instrumenta MIRI na 15,5 mikrometara. Ove slike izgledaju drugačije zbog načina na koji različiti Webbovi instrumenti hvataju svjetlost.

Skup maski unutar svakog instrumenta, nazvan koronagraf, blokira svjetlost zvijezde domaćina tako da se planet može vidjeti. Mala bijela zvijezda na svakoj slici označava lokaciju zvijezde domaćina HIP 65426, koja je oduzeta pomoću koronagrafa i obrade slike. Oblici traka na slikama NIRCam-a artefakti su optike teleskopa, a ne objekti u sceni.

STSCI-J-p2022-HIP65426b-f-1528x1130-1

Egzoplanet na Webbovoj slici, nazvan HIP 65426 b, ima oko šest do 12 puta veću masu od Jupitera, a ova bi promatranja mogla pomoći da se to još više suzi. Star je oko 15 do 20 milijuna godina, u usporedbi s našom Zemljom starom 4,5 milijardi godina.

Planet je veliki plinoviti div, što znači da nema kamenitu strukturu i nije potencijalno nastanjiv.

Astronomi su otkrili planet 2017. pomoću instrumenta SPHERE na vrlo velikom teleskopu Europskog južnog opservatorija u Čileu i snimili ga pomoću kratkih infracrvenih valnih duljina svjetlosti. Webbov pogled, na dužim infracrvenim valnim duljinama, otkriva nove detalje koje zemaljski teleskopi ne bi mogli detektirati zbog svojstvenog infracrvenog sjaja Zemljine atmosfere.

Istraživači su analizirali podatke iz tih promatranja i pripremaju rad koji će poslati časopisima na recenziju, ali Webbovo prvo snimanje egzoplaneta već nagovještava buduće mogućnosti za proučavanje dalekih svjetova.

Ključne riječi NASA Webb