Objavljeno: 25.09.2015. 12:14

Sveučilište Vermont

VIDEO: Najmanji ključ za matice na svijetu

Znanstvenici otkrili novi način upravljanja oblicima molekula koji podsjeća na stezanje matica.

VIDEO: Najmanji ključ za matice na svijetu

Znanstvenici i kemičari Sveučilišta Vermont izumili su novi način oblikovanja molekula, odnosno upravljanja njihovim oblicima, koji nazivaju "nanoključem". Naime, znanstvenik Severin Schneebeli i njegovi kolege, uspjeli su napraviti "ključ" na nanoskali kojim se može upravljati mikroskopskim objektima, s idejom da se iskoristi za izradu iduće generacije posebno prilagođenih materijala.

Ovaj ključ je dužine od samo 1,7 nanometara, a radi na "pogon" molekularne kiralnosti, odnosno svojstva koje imaju likovi i tijela koje se očituje u tome da se zbog nesimetričnosti prostornog rasporeda atoma ili molekula izvornik ne može poklopiti sa svojom zrcalnom slikom odnosno zrcalnim prostornim oblikom, bez obzira na to kakve pomake ili zakrete napravili s njima. Da pojednostavimo, to je situacija u kojoj su dvije molekule identične po sastavu, no dijametralno suprotne poput vaše lijeve i desne ruke.

Eksperimentirajući sa supstancom koja se može naći u ugljenu, znanstvenici su posložili traku molekula u C-oblik, spajajući ih zajedno poput LEGO kockica.

Traka se zadržala u geometrijskom obliku koji je drugačiji od drugih sintetiziranih kemijskih spojeva koji se mogu okretati i rotirati u različitim oblicima, kao što možete vidjeti u ovom videu.

To znači da znanstvenici mogu koristiti te strukture oblikovane u slovo C kako bi precizno upravljali kemikalijama kao što mehaničar upravlja ključem kojim pričvršćuje matice.

Znanstvenici kažu da ova tehnika otvara put ka novim polimerima i materijalima za izradu budućih medikamenata. Nadamo se da ćemo nakon nanoključa ubrzo dobiti i nanoodvijač (nanošarafciger).

Izvor: Sveučilište Vermont