Objavljeno: 18.01.2023. 16:06

Sveučilište u Ženevi

VIDEO: Laserska tehnologija za upravljanje munjama

Nova švicarska tehnologija mogla bi zaštiti elektrane i raketne lansirne rampe od udara munja.

VIDEO: Laserska tehnologija za upravljanje munjama

Od dana kada je Benjamin Franklin u zrak digao svojeg zmaja usred nevremena, jedina zaštita od udara munja do danas su bili gromobrani koji su se koristili za sigurno usmjeravanje udara u zemlju, ali njihov mali domet (otprilike isti radijus kao i visina) i fiksirani dizajn čine ih neučinkovitima za zaštitu velikih površina. Istraživači sa Sveučilišta u Ženevi uspješno su testirali sustav koji koristi laserske impulse na razini teravata za usmjeravanje munja. Sustav nije ograničen svojom fizičkom visinom i može pokriti mnogo šira područja dok prodire kroz oblake i maglu.

Dizajn ionizira molekule dušika i kisika, oslobađajući elektrone i stvarajući plazmu koja provodi elektricitet. Budući da laser ispaljuje vrlo brzih 1.000 impulsa u sekundi, znatno je vjerojatnije da će presresti munju dok se stvara. U testu, provedenom između lipnja i rujna 2021., munja je pratila zraku gotovo 60 metara prije nego što je pogodila šipku koja se koristila u testiranju.

Istraživači već godinama istražuju laserske vodiče munja, no eksperimenti su obično bili ograničeni na puno kraće udaljenosti i relativno spore impulse koji su vjerojatnije propuštali osvjetljenje dok se stvaralo.

Dr. Aurélien Houard, koji je pomogao u vođenju projekta, rekao je da ovaj laser ispaljuje 100 puta više impulsa u sekundi nego u prethodnim pokušajima, kao što možete vidjeti u ovom videu.

Moglo bi proći dosta vremena prije nego što se laseri počnu koristiti u stvarnom svijetu, jer će istraživači između ostaloga trebati značajno proširiti domet, do točke gdje bi štap od 10 metara imao efektivnu pokrivenost od 500 metara.

Ako znanstvenici uspiju, otkriće bi moglo učiniti lasersku zaštitu od munja održivom na velikim područjima. Ovo bi bilo osobito korisno za zaštitu lansirnih rampi za rakete, gdje udari munje mogu uzrokovati odgodu misije ako su preblizu putanji leta. Također bi mogli biti od pomoći za zaštitu zračnih luka, elektrana, šuma i drugih prostranih lokacija gdje bi se udar mogao pokazati katastrofalnim.