Objavljeno: 24.01.2023. 15:02

UCLA

Staklena sfera od 3 cm za svemirsku prognozu

Novo rješenje prevladava učinke Zemljine gravitacije, replicirajući uvjete na drugim planetima i zvijezdama.

Staklena sfera od 3 cm za svemirsku prognozu

Svemirsko vrijeme je grana svemirske fizike i aeronomije, ili heliofizike, koja se bavi vremenski promjenjivim uvjetima unutar Sunčevog sustava, uključujući solarni vjetar, s naglaskom na prostor koji okružuje Zemlju, uključujući uvjete u magnetosferi, ionosferi, termosferi i egzosferi.

Svemirsko (ne)vrijeme može ometati svemirske letove i rad satelita, no taj je fenomen vrlo teško proučavati na Zemlji zbog razlike u gravitaciji.

Istraživači sa sveučilišta UCLA učinkovito su reproducirali vrstu gravitacije koja postoji na ili u blizini zvijezda i drugih planeta unutar staklene kugle promjera 3 centimetra. Da bi to učinili, upotrijebili su zvučne valove za stvaranje sfernog gravitacijskog polja i generiranje konvekcije plazme - procesa u kojem se plin hladi dok se približava površini tijela, a zatim se ponovno zagrijava i diže kako se približava jezgri - stvarajući tekućinu koja zauzvrat stvara magnetsku struju.

Ovo postignuće moglo bi pomoći znanstvenicima da prevladaju ograničavajuću ulogu gravitacije u eksperimentima koji su namijenjeni modeliranju uvjeta u zvijezdama i drugim planetima.

Sunčeve baklje i druge vrste svemirskog vremena mogu izazvati pustoš u svemirskim letovima te u telekomunikacijama i drugim vrstama satelita koji kruže oko Zemlje. No, do danas je sposobnost znanstvenika da istražuju načine prevladavanja tog izazova ozbiljno ograničena. To je zato što su eksperimenti koje provode u laboratorijima na Zemlji pod utjecajem gravitacije na načine koji su toliko različiti od uvjeta u svemiru.

Nova studija fizičara s UCLA-e mogla bi konačno pomoći u rješavanju tog problema, što bi mogao biti veliki korak prema zaštiti ljudi (i opreme) tijekom svemirskih ekspedicija i osiguravanju ispravnog funkcioniranja satelita.

Istraživanje objavljeno u časopisu Physical Review Letters možete pronaći na ovoj poveznici.

Ključne riječi UCLA svemirsko vrijeme