Objavljeno: 06.05.2023. 11:58

NASA

Skrivaju li se alieni na Uranovim mjesecima

Nova studija ukazuje da četiri najveća Uranova mjeseca vjerojatno sadrže oceanski sloj između svojih jezgri i ledene kore.

Skrivaju li se alieni na Uranovim mjesecima

Oko Urana kruži najmanje 27 mjeseca među kojima su najveći Ariel, promjera 1160 kilometara i Titanija, promjera 1580 kilometara. Ponovna analiza podataka s NASA-ine letjelice Voyager, zajedno s novim računalnim modeliranjem, dovela je NASA-ine znanstvenike do zaključka da četiri najveća Uranova mjeseca vjerojatno sadrže oceanski sloj između svojih jezgri i ledene kore. Njihova je studija prva koja detaljno opisuje evoluciju unutarnjeg sastava i strukture svih pet velikih mjeseca: Ariela, Umbriela, Titanije, Oberona i Mirande. Rad sugerira da četiri mjeseca imaju oceane koji bi mogli biti duboki desetke milja.

"Kada je riječ o malim tijelima, patuljastim planetima i mjesecima, planetarni znanstvenici su ranije pronašli dokaze o oceanima na nekoliko nevjerojatnih mjesta, uključujući patuljaste planete Ceres i Pluton te Saturnov mjesec Mimas", rekla je glavna autorica studije Julie Castillo-Rogez iz NASA-inog JPL laboratorija. "Dakle, u igri su mehanizmi koje ne razumijemo u potpunosti. Ovaj rad istražuje što bi to moglo biti i kako su relevantni za mnoga tijela u Sunčevom sustavu koja bi mogla biti bogata vodom, ali imaju ograničenu unutarnju toplinu."

Studija je preispitala nalaze iz NASA-inog preleta Voyagera 2 pored Urana 1980-ih i iz promatranja sa Zemlje. Autori su izgradili računalne modele prožete dodatnim nalazima iz NASA-inih Galileo, Cassini, Dawn i New Horizons misija (od kojih je svaka otkrila oceanske svjetove), uključujući uvide u kemiju i geologiju Saturnovog mjeseca Encelada, Plutona i njegovih mjeseca Charona i Ceresa, sva ledena tijela otprilike iste veličine kao Uranovi mjeseci.

Novo modeliranje pokazuje da vjerojatno postoji oceanski sloj na četiri glavna Uranova mjeseca, što znači da slani oceani leže ispod leda i na gornjim slojevima stijena bogatih vodom i suhih stijena.

Istraživači su upotrijebili to modeliranje kako bi procijenili koliko su porozne površine Uranovih mjeseca, otkrivši da su vjerojatno dovoljno izolirani da zadrže unutarnju toplinu koja bi bila potrebna za udomljavanje oceana. Osim toga, otkrili su što bi moglo biti potencijalni izvor topline u stjenovitim omotačima mjeseca, koji oslobađaju vruću tekućinu, i što bi pomoglo oceanu da održi toplo okruženje, scenarij koji je posebno vjerojatan za Titaniju i Oberon, gdje bi oceani mogli čak biti dovoljno topli da potencijalno podrže život.

Ali unutarnja toplina ne bi bila jedini čimbenik koji pridonosi podzemnom oceanu mjeseca. Ključno otkriće u studiji sugerira da su kloridi, kao i amonijak, vjerojatno bogati u oceanima najvećih mjeseca ledenog diva. Odavno je poznato da amonijak djeluje kao antifriz. Osim toga, modeliranje sugerira da bi soli vjerojatno prisutne u vodi bile još jedan izvor antifriza, održavajući unutarnje oceane.

Naravno, još uvijek ima puno pitanja o velikim Uranovim mjesecima, rekao je Castillo-Rogez, dodajući da ima još puno posla: "Moramo razviti nove modele za različite pretpostavke o podrijetlu mjeseca u kako bi se usmjerilo planiranje budućih promatranja."

Istraživanje onoga što se nalazi ispod i na površini ovih mjeseca pomoći će znanstvenicima i inženjerima da odaberu najbolje znanstvene instrumente za njihovo istraživanje. Na primjer, određivanje prisutnosti amonijaka i klorida znači da bi spektrometri, koji detektiraju spojeve pomoću njihove reflektirane svjetlosti, morali koristiti raspon valnih duljina koji pokriva obje vrste spojeva.

Isto tako, mogu koristiti to znanje za dizajniranje instrumenata koji mogu sondirati duboku unutrašnjost za tekućinom. Potraga za električnim strujama koje doprinose mjesečevom magnetskom polju općenito je najbolji način da se pronađe duboki ocean, kao što su znanstvenici misije Galileo učinili na Jupiterovu mjesecu Europi.

Sve u svemu, očito je da u Sunčevom sustavu postoji puno više mjesta na kojima se može tražiti život nego što se to donedavno mislilo, pa možda otkrijemo nekog aliena tamo gdje ga nikada ne bismo očekivali.

Ključne riječi NASA voda uran mjeseci život