• Sci Tech
  • SETI koristi VLA divovske antene za traženje vanzemaljaca
Objavljeno: 03.05.2023. 12:19

COSMIC

SETI koristi VLA divovske antene za traženje vanzemaljaca

Niz od 28 ogromnih radio antena povećat će sposobnosti potrage za vanzemaljskim civilizacijama 1000 puta.

SETI koristi VLA divovske antene za traženje vanzemaljaca

Institut SETI je prema definiciji "neprofitna istraživačka organizacija osnovana 1984. godine čija je misija istražiti, razumjeti i objasniti podrijetlo i prirodu života u svemiru te koristiti to znanje da nadahne i vodi sadašnje i buduće generacije". U osnovi to je projekt koji se financira iz donacija entuzijasta koji vjeruju da mogu otkriti signale naprednih civilizacija koji će nam dokazati da nismo sami u svemiru.

Do sada je SETI otkrio brojne "sumnjive" radio signale, no svi su se pokazali posljedicama zemaljskih komunikacija ili astronomskih fenomena, što znači da još uvijek nismo uhvatili poruku "halo Zemljani", koja dolazi od nekog aliena.

U međuvremenu se mnogo toga promijenilo, pa nakon što je SETI koristio resurse naših računala za obradu podataka (SETI@home), razvijao sve osjetljivije instrumente i strategije za pronalaženje inteligentnih signala skrivenih u kozmičkoj buci, sada svoje snage udružuje s Karl G. Jansky Very Large Array (VLA) teleskopskom mrežom Nacionalne znanstvene zaklade u Novom Meksiku.

To znači da će SETI na raspolaganju imati niz od 28 radio antena od 25 metara, težine 230 tona po komadu, a svaka se proteže do 21 km preko pustinjskog tla. Djelujući od 1980. godine, VLA sada provodi projekt poznat kao Pregled neba vrlo velikog niza (VLASS) koji prati radio emisije s 80% neba.

Kako bi iskoristili prednosti ovog praćenja, SETI i Nacionalni radioastronomski opservatorij instalirali su novi sustav pod nazivom Commensal Open-Source Multimode Interferometer Cluster (COSMIC), koji koristi podatke prikupljene od strane VLA.

COSMIC analizira tok u vrlo uskim radio kanalima i traži tehno-potpise koje bi vanzemaljski radio signal mogao pokazati. U ovom slučaju, signali se prenose u vrlo uskim pojasevima širine oko jednog herca. Također traži impulse i prolazne signale dok skenira oko 10 milijuna zvijezda. Rezultat je pretraživanje koje je 1000 puta sveobuhvatnije od prethodnih.

Kako bi testirali sustav, sustav je bio usmjeren na sondu Voyager 1, trenutno udaljenu oko 24 milijarde km od Zemlje. Ne samo da je COSMIC mogao testirati pojedinačne antene u nizu i otkriti svemirsku letjelicu, već je mapirao Voyagerov radio nosač i bočne pojaseve.

"COSMIC djeluje komenzalno, što znači da radi u pozadini koristeći kopiju podataka koje astronomi uzimaju u druge znanstvene svrhe", rekao je Paul Demorest, znanstvenik i voditelj grupe za VLA/VLBA znanstvenu podršku pri Nacionalnom radioastronomskom opservatoriju. "Ovo je idealan i vrlo učinkovit način da se dobije velika količina vremena teleskopa za traženje rijetkih signala."

Sada se još samo čeka da nas nazove prvi E.T.

Ključne riječi SETI VLA