Objavljeno: 10.01.2023. 14:21

Dalan Animal Health

Odobreno prvo cjepivo za pčele

Cjepivo je dizajnirano kako bi čuvalo pčele od bakterijske bolesti koja rezultira uništenjem čitavih košnica.

Odobreno prvo cjepivo za pčele

Američko Ministarstvo agrikulture (USDA), odobrilo je prvo cjepivo za insekte, koje je razvijeno kako bi štitilo pčele od devastirajuće bakterijske bolesti.

Imunološki sustav insekata vrlo je učinkovit u ciljanju i eliminaciji patogena. Ali za razliku od ljudi, insektima nedostaje adaptivni imunološki odgovor vođen antitijelima. To je navelo mnoge znanstvenike da sugeriraju kako je nemoguće razviti cjepiva za insekte.

Prije nekoliko godina Dalial Freitak sa Sveučilišta u Helsinkiju napravio je veliki napredak. Bilo je poznato da se imunitet na određene patogene može prenijeti sa ženke kukca na njezino potomstvo, ali točni molekularni mehanizmi nisu bili jasni.

Freitak i kolege otkrili su da je ključni protein žumanjka jajeta nazvan vitelogenin, transportni mehanizam za transgeneracijski imunitet kod insekata. Ovo temeljno otkriće postavilo je temelje za novu vrstu cjepiva za insekte, a prva meta tima bile su medonosne pčele.

Tijekom sljedećih godina istraživači su osnovali spinoff biotehnološku tvrtku Dalan Animal Health i razvili cjepivo protiv bolesti zvane Američka gnjiloća. Bolest je uzrokovana bakterijom Paenibacillus larvae i nakon što zavlada populacijom pčela, često je jedina opcija potpuno uništiti zajednicu. Cjepivo djeluje tako da veže neaktivne bakterijske stanice na protein vitelogenin tako da se, kada ga matica konzumira, može izravno prenijeti na njezine ličinke.

Uspješno kliničko ispitivanje kontrolirano placebom pokazalo je da je cjepivo i sigurno i učinkovito. Potomstvo cijepljene pčelinje matice bilo je mnogo manje osjetljivo na bolest izazvanu bakterijom u usporedbi s necijepljenim potomstvom.

Nakon ovog cjepiva za pčele, istraživači planiraju razvijati cjepiva za druge insekte oprašivače poput bumbara.