Objavljeno: 20.03.2012. 12:50

Vodik

Nova otkrića u korištenju vodika kao pogonskog goriva

Katalizator za pohranjivanje vodika u tekućem obliku pomaže u rješavanju energetske krize.

Nova otkrića u korištenju vodika kao pogonskog goriva

Budućnost u kojoj će vodik predstavljati glavno gorivo kojem je jedini nusprodukt voda, već duže vrijeme predstavlja veliki izazov znanstvenom svijetu.

Glavni problem ove tehnologije predstavlja skladištenje i transport vodika, što je prilično teška i opasna zadaća, a proizvodnja samog vodika nije nimalo ekološki proces, jer dolazi do stvaranja ugljičnog dioksida.

Novi katalizator koji su razvili znanstvenici Nacionalnog laboratorija Brookhaven u suradnji s kolegama Nacionalnog instituta naprednih industrijskih znanosti (AIST) u Japanu, koristi CO2 i vodik za pohranjivanje energije u tekućoj formi, a temelji se na iridiju koji pomaže vodiku u reakciji s CO2.

Znanstvenici su pomoću iridija i specifičnih vrsti liganda (ligand je atom ili molekula koja je preko neke koordinativne veze koordinirana na centralni metalni ion), omogućili katalizatoru ispuštanje protona, što je dovelo do stvaranja atomske strukture katalizatora koja se pokazala idealnom za stvaranje reakcije vodika s CO2. Na taj način su uspjeli konvertirati 1:1 mješavinu dihidrogena (formu koja se koristi u vodikovim gorivim ćelijama) i CO2 za stvaranje jednog oblika mravlje kiseline na sobnoj temperaturi.

Potom su povećali pH vrijednost otopine, čime su mogli regenerirati H2 na visokoj temperaturi, bez ikakvih neželjenih nusproizvoda poput ugljičnog monoksida.

Ovo je do sada najbolji i najčišći način za transportiranje plina u tekućoj formi, koji se potom može koristiti kao ugljično-neutralni izvor energije jednostavnom prilagodbom pH.

Ovo otkriće je objavljeno u publikaciji Nature Chemistry, a moglo bi predstavljati najveći izum u problematici energetike u posljednjih 100 godina, tvrde znanstvenici.