Objavljeno: 06.08.2022. 13:41

NASA

Artemis 1 kreće prema Mjesecu ovaj mjesec

NASA-ina raketa SLS uskoro će se vratiti na lansirnu rampu posljednji puta i čekati lansiranje.

Artemis 1 kreće prema Mjesecu ovaj mjesec

NASA je objavila da će kompletno složena Artemis 1 misija krenuti 18. kolovoza na posljednje "zemaljsko" putovanje o 6,4 km iz zgrade u kojoj se raketa kompletira u Kennedy Space Centru (Vehicle Assembly Building) prema lansirnoj rampi. Ako ta posljednja faza protekne prema planu, Artemis 1 bi mogao poletjeti prema Mjesecu najranije 29. kolovoza, no datum lansiranja će dakako ovisiti o brojnim faktorima, uključujući zadnje provjere motora SLS-a i vremenske prilike.

Tek kada svi NASA-ini viši inženjeri, znanstvenici i meteorolozi uključeni u projekt daju zeleno svjetlo, odnosno kažu "Go!", SLS će upaliti svoje motore i povesti Orion kapsulu bez posade prema orbiti Zemlje, a potom i Mjeseca.

SLS bi u orbitu Zemlje trebao stići za 8,5 minuta, a ogromni gornji stadij rakete bi potom trebao poslati Orion kapsulu u translunarnu "injection" orbitu 80 do 90 minuta nakon uzlijetanja.

orion

Nakon što Orion krene prema Mjesecu, gornji stupanj SLS-a će u orbitu Zemlje izbaciti znanstvene cubesat satelite, a potom krenuti u orbitu oko Sunca.

Orionu je cilj ući u retrogradnu orbitu Mjeseca i tamo će ostati nekoliko tjedana, a potom će uz pomoć gravitacije Mjeseca započeti putovanje natrag prema Zemlji.

Primarni cilj prve Artemis misije je testirati izdržljivost u svim fazama leta, od lansiranja, leta kroz svemir, pa sve do slijetanja Oriona u more u blizini San Diega, nakon čega će inženjeri i znanstvenici detaljno proučiti sve podatke sa senzora letjelice i lutke koja glumi astronauta, kako bi se osiguralo da je sigurna za let astronauta.

Moonikin Campos lutka

Među zanimljivim aktivnostima koje bi trebale održati interes javnosti za misiju nalazi se i planirano snimanje selfija Oriona s kamera spojenih na solarne panele.

Kada Orion "bućne" u vodu, pogonska energija u njemu će ostati uključena oko 2 sata, kako bi se vidjelo može li Orion održati sustave hlađenja za astronaute, a potom će kapsulu "upecati" američki ratni brod i spustiti je na palubu

Kraj te faze misije će označiti početak višemjesečnih analiza koje bi trebale potvrditi da SLS i Orion doista mogu sigurno prevoziti ljude. Ukoliko NASA bude zadovoljna, 2024. godine će krenuti misija Artemis 2 koja će povesti ljude u orbitu Mjeseca, dok će se prvi ljudi spustiti na njegovu površinu u misiji Artemis 3 koja bi trebala poletjeti 2025. godine.

Ključne riječi NASA Mjesec Orion SLS Artemis 1