Objavljeno: 03.03.2016. 15:22

NASA

VIDEO: Započeli testovi na Scottu Kellyu

Nakon povratka na Zemlju, na Kellyu i njegovom bratu blizancu započela serija eksperimenata.

VIDEO: Započeli testovi na Scottu Kellyu

Blizanci Kelly, lijevo Mark, desno Scott.

Tijekom punih 340 dana provedenih na ISS-u, NASA-in astronaut Scott Kelly je obavljao brojne znanstvene eksperimente, šetao svemirom, popravljao postaju izvana i iznutra, zabavljao djecu na Zemlji neobičnim eksperimentima, igrao ping-pong i sadio salatu, a nakon jučerašnjeg slijetanja u Kazahstanu, ubrzo je doveden u NASA-in svemirski centar u Houstonu, gdje će u sljedećih 27 sati biti izvrgnut detaljnim pregledima koji imaju ulogu da nam otkriju kakve posljedica dugotrajni boravak u Svemiru ostavlja na ljudsko tijelo, a ta saznanja će biti od krucijane važnosti za buduće dugotrajne misije poput putovanja na Mars.

Razlog zbog čega bi upravo Kelly mogao znanstvenicima omogućiti najdragocjenije podatke leži u činjenici da on ima brata, jednojajčanog blizanca Marka koji je također astronaut, te predstavlja svojevrsni kontrolni subjekt za usporedbu. Zahvaljujući toj činjenici, znanstvenici će imati jedinstvenu priliku za uspoređivanje dva gotovo identična tijela, od kojih je jedno boravilo godinu dana u svemiru, a drugo istovremeno šetalo po Zemlji.

Među raznim stvarima koje će se istraživati i uspoređivati su cirkulacija i vid, dvije stvari s kojima je Kelly već osjetio probleme na ISS-u. Nakon toga dolazi gubitak mišićnog i koštanog tkiva, što se u svemiru nastoji umanjiti svakodnevnim rigoroznim vježbama koje simuliraju gravitaciju.

Mark i Scott Kelly

No pored tih osnovnih testiranja, znanstvenici će uspoređivati uzorke krvi, tkiva, mikroorganizme poput bakterija u crijevima Scotta i Marka.

Također će se vidjeti koliko je uspješan bio ruski stroj Chibis na ISS-u, koji djeluje poput neke vrste gumenih hlača koje izvlače krv iz gornjih dijelova tijela prema donjim i time nastoji simulirati prirodnu razmjenu tekućina na Zemlji.

Nakon toga dolaze testovi vezani uz Kallyev imunološki i probavni sustav, te utjecaj bakterija u svemiru na RNK, jer postoji mogućnost da bakterije koje nosimo u svojim tijelima, nakon dužeg boravka u mikrogravitaciji postanu znatno drugačije.

Kelly je uzorke svoje krvi, fekalija, sline i tkiva uzimao često još tijekom boravka na ISS-u, te ih je pohranio u hladnjak, koji bi se ove godine trebao uputiti na Zemlju SpaceX-ovom Dragon letjelicom, kako bi se mogao napraviti čitav "timeline" promjena u Kellyevom organizmu.

Osim svih tih testiranja, ispitivat će se i stanje čitavog kardiovaskularnog sustava braće Kelly, ali i njihovo mentalno stanje.

Kelly je izjavio da će prepustiti da ga u sljedećih nekoliko dana bodu, mjere i testiraju do mile volje, a potom želi u miru otići kući i baciti se u bazen, no NASA-ini znanstvenici će njegovo zdravstveno stanje redovno pratiti još nekoliko godina.

Više detalja o eksperimentima na braći Kelly pogledajte u ovom videu.