• Sci Tech
  • Znanstvenici prvi puta promatraju polarni ciklon na Uranu
Objavljeno: 25.05.2023. 12:34

NASA

Znanstvenici prvi puta promatraju polarni ciklon na Uranu

NASA-ini znanstvenici upotrijebili su mikrovalna promatranja kako bi uočili prvi polarni ciklon na Uranu.

Znanstvenici prvi puta promatraju polarni ciklon na Uranu

Po prvi put NASA-ini znanstvenici imaju snažne dokaze o polarnom ciklonu na Uranu. Ispitivanjem radiovalova koje emitira ledeni div, detektirali su fenomen na sjevernom polu planeta. Nalazi potvrđuju činjenicu o svim planetima sa značajnom atmosferom u našem Sunčevom sustavu. Bez obzira na to jesu li planeti sastavljeni uglavnom od stijena ili plina, njihove atmosfere pokazuju znakove kovitlajućeg vrtloga na polovima.

Znanstvenici već dugo znaju da Uranov južni pol ima vrtložno obilježje. Snimak vrhova oblaka metana Voyagera 2 pokazao je da se vjetrovi u središtu pola vrte brže nego iznad ostatka pola.

URAN Vovyager 2

Voyagerova infracrvena mjerenja nisu primijetila temperaturne promjene, ali nova otkrića, objavljena u Geophysical Research Letters, jesu

Koristeći goleme radijske antenske antene Very Large Array u Novom Meksiku, znanstvenici su zavirili ispod oblaka ledenog diva, utvrđujući da je cirkulirajući zrak na sjevernom polu topliji i suši, što je obilježje snažnog ciklona. Prikupljena 2015., 2021. i 2022. godine, promatranja su išla dublje u Uranovu atmosferu nego bilo koja prije.

"Ova opažanja govore nam puno više o priči o Uranu. To je mnogo dinamičniji svijet nego što mislite”, rekao je glavni autor Alex Akins iz NASA-inog JPL laboratorija u južnoj Kaliforniji. “To nije samo obična plava kugla plina. Puno se toga događa ispod haube."

grl65843-fig-0001-m

Uran se ovih dana više ističe, zahvaljujući položaju planeta u orbiti. Dug je put oko Sunčevog sustava za ovaj vanjski planet, potrebno mu je 84 godine da se završi puni krug, a posljednjih nekoliko desetljeća polovi nisu bili usmjereni prema Zemlji. Otprilike od 2015. znanstvenici imaju bolji pogled i mogu pogledati dublje u polarnu atmosferu.

Ciklon na Uranu, kompaktnog oblika s toplim i suhim zrakom u središtu, sličan je onima koje je NASA-in Cassini uočio na Saturnu. S novim otkrićima, cikloni (koji se okreću u istom smjeru u kojem se vrti njihov planet) ili anticikloni (koji se okreću u suprotnom smjeru) sada su identificirani na polovima na svim planetima u našem Sunčevom sustavu osim Merkura, koji nema značajnu atmosferu.

Za razliku od uragana na Zemlji, cikloni na Uranu i Saturnu ne nastaju iznad vode (za nijedan planet nije poznato da ima tekuću vodu) i zaključani su na polovima. Istraživači će pozorno pratiti kako će se ovaj novootkriveni Uranov ciklon razvijati u nadolazećim godinama.

Ključne riječi NASA uran JPL ciklon