Objavljeno: 15.09.2022. 12:51

NASA

Webb na stranom svijetu pronašao pješčane oblake

Najmoćniji svemirski opservatorij zavirio na mjesto gdje je vrijeme oblačno s mogućnošću padalina silikata.

Webb na stranom svijetu pronašao pješčane oblake

NASA-in svemirski teleskop James Webb otkrio je smeđeg patuljka kod kojeg se čini da je atmosfera ispunjena oblacima vrućeg pijeska.

Smeđi patuljak je objekt čija je masa između divovskog planeta poput Jupitera i vrlo male zvijezde. Ovaj se zove VHS 1256b, udaljen je 72 svjetlosne godine od nas i gotovo je 20 puta masivniji od Jupitera. Većina smeđih patuljaka ima karakteristike i zvijezda i planeta, što znači da emitiraju nešto topline i svjetlosti poput zvijezda, ali se hlade i često stvaraju atmosferu sličniju atmosferi planeta.

Ako zamišljate svijet u kojem planetarna oluja prašine podiže oblake diljem planeta ispunjene finim zrncima s plaže, ovo je zapravo puno bizarnije od toga. Oblaci pijeska vjerojatno su rezultat toga što je planet dovoljno vruć da ispari neke od minerala koji tvore stijene, a ti silikatni materijali zatim formiraju nakupine u atmosferi.

Nova studija koja detaljno opisuje VHS 1256b dio je Webb Early Science Release programa, čiji je cilj učiniti podatke iz promatranja teleskopa javno dostupnima što je prije moguće. Istraživački tim, predvođen astronomkinjom Brittany Miles sa sveučilišta UC Santa Cruz i UC Irvine, zajedno s grupom suradnika, poslao je znanstveni rad za objavljivanje u časopisima Američkog astronomskog društva koji još nije recenziran, no istraživanje je intrigantno jer je ovo prvi put da su astronomi izravno promatrali ovakvu atmosferu.

Na Zemlji se oblaci obično formiraju od Sunca koje zagrijava vodu koja zatim isparava, a rezultirajuća vodena para odmiče u atmosferu gdje se spaja u oblake prije nego što na kraju padne natrag na površinu kao oborina. Znanstvenici već dugo teoretiziraju da bi se pod pravim uvjetima sličan proces mogao odvijati sa silikatima umjesto tekuće vode.

No, nebo na VHS 1256b ne čini samo pijesak. Istraživački tim također je izvijestio da je u atmosferi otkrio vodu, metan, ugljični monoksid, ugljični dioksid, natrij i kalij.

Ključne riječi NASA Webb Brittany Miles VHS 1256b