• Sci Tech
  • VIDEO: Misija Roman sprema se za bujicu budućih podataka
Objavljeno: 11.10.2023. 13:24

NASA

VIDEO: Misija Roman sprema se za bujicu budućih podataka

Nakon lansiranja u svemir, Nancy Grace Roman teleskop dnevno će slati više od 1000 gigabajta podataka na Zemlju.

VIDEO: Misija Roman sprema se za bujicu budućih podataka

NASA-in tim Nancy Grace Roman svemirskog teleskopa priprema se za poplavu podataka koje će misija slati na Zemlju. Teleskop je dizajniran da pomogne u dobivanju odgovora na esencijalna pitanja na područjima tamne energije, egzoplaneta i infracrvene astrofizike.

Imat će panoramski pogled na svemir koji je 100 puta širi u odnosu na svemirski teleskop Hubble i koristiti će koronograf za blokiranje blistavog svjetla matičnih zvijezda egzoplaneta kako bi mogao direktno vidjeti planete i protoplanetarne diskove s protozvijezdama i pripadajućim protoplanetima u nastajanju, kao što možete vidjeti u ovom videu.

NASA je objavila da će nedavno odabrani timovi odigrat će ključnu ulogu u preliminarnom radu stvaranjem simulacija, izviđanjem neba s drugim teleskopima, kalibracijom Romanovih komponenti i još mnogo toga.

Njihov će rad nadopuniti dodatne napore drugih timova i pojedinaca diljem svijeta, koji će udružiti snage kako bi maksimizirali Romanov znanstveni potencijal. Cilj je osigurati da, kada misija krene do svibnja 2027., znanstvenici već imaju alate koji su im potrebni za otkrivanje milijardi kozmičkih objekata i pomoć u razotkrivanju misterija poput tamne energije.

FwQWscgaEAMKNoN

"Iskorištavamo znanstvenu zajednicu u cjelini kako bismo postavili temelje, tako da kada stignemo do lansiranja, možemo odmah raditi moćnu znanost", rekla je Julie McEnery, Romanova viša projektna znanstvenica u NASA-inom Goddard Space Flightu Centar u Greenbeltu. "Puno je uzbudljivog posla za obaviti i mnogo različitih načina da se znanstvenici uključe."

Astronomi će pomoću Romana moći raditi na budućim promatranjima dubokog polja. Gravitacija klastera galaksija i tamne tvari koja se nalazi između njih može usmjeriti svjetlost udaljenijih objekata, iskrivljujući njihov izgled.

Proučavajući iskrivljenu svjetlost, astronomi će proučavati neuhvatljivu tamnu tvar, koja se može mjeriti samo neizravno kroz njezine gravitacijske učinke na vidljivu tvar. Kao bonus, Roman također olakšava uočavanje najudaljenijih galaksija čiju svjetlost leće povećavaju. Simulacije koje se provode pomažu astronomima da razumiju što bi nam Romanova buduća opažanja mogla reći o svemiru i pružaju korisne podatke za provjeru valjanosti tehnika analize podataka.

F8GirAcWsAAwGCl

Timovi će istraživati različite kozmičke fenomene kroz simulirani skup podataka, a zatim pokrenuti algoritme strojnog učenja kako bi vidjeli koliko dobro mogu automatski pronaći fenomene. Razvijanje brzih i učinkovitih načina za prepoznavanje temeljnih obrazaca bit će od vitalnog značaja s obzirom na ogromnu stopu prikupljanja podataka.

Očekuje se da će misija prikupiti 20.000 terabajta (20 petabajta) podataka promatranja koja sadrže trilijune pojedinačnih promatranja zvijezda i galaksija tijekom svoje petogodišnje primarne misije.

Roman_FOV_Originial_Poster2021-web

Znanstveni centri misije pripremaju se za upravljanje Romanovim podacima i arhivom te uspostavljaju sustave za planiranje i provođenje promatranja. U sklopu projekta osnovat će se tim za definiranje istraživanja koji će uzeti u obzir sve pripremne informacije koje znanstvenici sada generiraju i sve interese šire astronomske zajednice kako bi detaljno odredili Romanove optimalne planove promatranja.

roman_hubble_data

"Tim se veseli koordinaciji i usmjeravanju svih preliminarnih radova", rekla je McEnery. "To je izazovna, ali i uzbudljiva prilika da se postavi pozornica za Roman i osigura da će svako od njegovih budućih promatranja doprinijeti bogatstvu znanstvenih otkrića."