Objavljeno: 04.08.2016. 13:20

PSU

Tekstil koji se sam krpa i neutralizira kemikalije

Znanstvenici proizveli tkaninu koja sama popravlja oštećenja pomoću par kapi obične vode.

Tekstil koji se sam krpa i neutralizira kemikalije

Čak i potpuno probušena tkanina tretirana SRT-om se sama "krpa" dodavanjem zakrpe i obične vode. Photo Credit: Demirel Lab / Penn State

Znanstveni Sveučilišta Penn State proizveli su specijalni premaz za tretiranje tekstila poput pamuka, vune i svile, koji će jednog dana omogućiti "samokrpanje", štititi poljodjelce od organofosfatnih pesticida, vojnike od biološkog oružja, te radnike od toksičnih kemikalija.

Procedura tretiranja tkanina je relativno jednostavna. Tekstil se umače u više tekućina kako bi se stvorili slojevi materijala koji formira "samopopravljajući" polielektrolitički pokrov.

"Pokrov se izrađuje uz nisku cijenu troškova u ambijentalnim uvjetima u sigurnim tekućinama poput vode, te se može jednostavno skalirati", pišu znanstvenici u svojoj studiji objavljenoj u publikaciji ACS Applied Materials & Interfaces.

"Polielektrolitički pokrovi su napravljeni ud pozitivno i negativno nabijenih polimera, odnosno u ovom slučaju polimera kakvi se nalaze u proteinima čeljusti hobotnica", navode znanstvenici.

Tijekom postavljanja slojeva, enzimi se mogu inkorporirati u pokrov, a znanstvenici su koristili ureazu, enzim koji razlaže ureju u amonijak i ugljični dioksid, no u komercijalnoj uporabi bi se mogli koristiti enzimi koji odgovaraju kemikaliji koja je targetirana.

"Ako želite enzime za biološke i kemijske učinke, možete koristiti enkapsulirani enzim sa samoliječećim svojstvima koji degradira toksin prije nego stupi u dodir s kožom", kažu znanstvenici i navode da su pokrovi tanji od veličine mikrona, što ih čini neprimjetnim na svakodnevnoj odjeći, no bez obzira na to mogu znatno povećati čvrstoću materijala.

"Po prvi puta mi izrađujemo samoliječeće tekstile", dodaju.

Izvor: PSU