Objavljeno: 23.08.2021. 11:24

Studija

Sunce odgovorno za nanočestice željeza na Mjesecu

Planetarni znanstvenici otkrili važan dokaz koji će im pomoći o otkrivanju tajne aktivne površine Mjeseca.

Sunce odgovorno za nanočestice željeza na Mjesecu

Sićušne nanočestice željeza kakve se ne mogu pronaći u prirodi na Zemlji, nalaze se posvuda na Mjesecu, a znanstvenici nastoje otkriti zašto.

U novoj studiji Sveučilišta Northern Arizona pod vodstvom doktoranda Christiana J. Taia Udovičića, u suradnji s profesorom Christopherom Edwardsom s Odjela za astronomiju i planetarnu znanost, otkrivaju se važni dokazi o utjecaju Sunca na Mjesečevu površinu.

U studiji objavljenom u časopisu Geophysical Research Letters, znanstveni opisuju kako su otkrili da je Sunčevo zračenje puno važniji izvor lunarnih željeznih nanočestica nago što se prije mislilo.

Udari asteroida i Sunčevo zračenje utječu na Mjesec na jedinstveni način, jer naš prirodni satelit nema zaštitno magnetsko polje i atmosferu koji nas čuvaju na Zemlju.

Sunčevo zračenje i udari svemirskih tijela razbijaju kamenje i tlo Mjeseca, formirajući željezne nanočestice koje se mogu otkriti instrumentima satelita koji orbitiraju oko Mjeseca.

Studija je koristila podatke letjelica NASA-e i JAXA-e, kako bi se otkrilo koliko brzo se željezne nanočestice formiraju na površini Mjeseca kroz vrijeme.

"Dugo smo mislili da solarni vjetar ima mali utjecaj na evoluciju mjesečeve površine, a zapravo je to možda najvažniji proces koji proizvodi nanočestice željeza", rekao je Tai Udovičić. "Budući da željezo apsorbira mnogo svjetlosti, vrlo male količine tih čestica mogu se otkriti s vrlo velike udaljenosti što ih čini odličnim pokazateljem promjena na Mjesecu."

Iznenađujuće, čini se da su se manje željezne nanočestice formirale sličnom brzinom kao i zračenjem oštećeni uzorci donijeti s Mjeseca iz misija Apollo, što nagovještava da Sunce ima snažan utjecaj na njihovo formiranje.

"Kad sam prvi put jedan pored drugog vidio uzorak podataka Apolla i naše satelitske podatke, bio sam šokiran", rekao je Tai Udovičić. "Ova studija pokazuje da bi sunčevo zračenje moglo imati mnogo veći utjecaj na aktivne promjene na Mjesecu nego što se ranije mislilo, ne samo da bi zatamnilo njegovu površinu, već bi moglo stvoriti i male količine vode upotrebljive u budućim misijama."

Dok se NASA sprema iskrcati prvu ženu i sljedećeg muškarca na površinu Mjeseca do 2024. godine u sklopu Artemis misije, razumijevanje okruženja sunčevog zračenja i mogućih resursa na Mjesecu od kritičnog je značaja. U budućim radovima nedavno dodijeljenim bespovratnim sredstvima NASA-e za buduće istražitelje u svemirskoj znanosti i tehnologiji (FINESST), Tai Udovičić planira proširiti svoju ciljanu studiju na cijeli Mjesec. Također proučava mjesečeve temperature i stabilnost vodenog leda.