Objavljeno: 01.06.2011. 13:15

D-Wave One

Prodano prvo kvantno računalo u povijesti

Ovo je prvi slučaj kupoprodaje računalnog sustava baziranog na kvantnoj tehnologiji

Prodano prvo kvantno računalo u povijesti

Kako bi omogućio računalima brže učenje, Lockheed Martin koji radi za Obranu SAD, kupio je sustav koji koristi kvantnu mehaniku za procesiranje digitalnih podataka. Sustav pod nazivom D-Wave One, plaćen je za svotu od 10 milijuna dolara kompaniji D-Wave System, u koju ulazi i potpuna tehnička podrška.

naš konačni cilj je stvoriti računala koja će biti toliko napredna da je o njima danas nemoguće i sanjati

Dr. Geordie Rose

U osnovi, ovaj sustav nije znatno sposobniji od standardnih računala, no mogao bi predstavljati korak u razvoju implementacije tehnologije kvantnog računalstva, za koju teoretičari tvrde kako bi mogla lako rješavati probleme koji su današnjim računalima nemoguća misija, poput razbijanja sustava enkripcije podataka rješavajući matematičke probleme nevjerojatnom brzinom.

budućnost razvoja višestruko naprednijih računala u odnosu na konvencionalna, najviše će ovisiti o tome kako će se programeri priviknuti na optimizaciju koda

U srcu D-Wave One sustava nalazi se 128-qubitni procesor, koji se nalazi unutar 10 m2 kriogenskog kućišta, koristeći magnetska polja za stvaranje 1 i 0 digitalnih podataka u bilo kojem trenutku, te je u mogućnosti postići stanje superpozicije, koja predstavlja jedinicu i nulu istovremeno. Kad qubiti u superpoziciji rade zajedno, u stanju su obrađivati eksponencijalno više podataka u odnosu na ekvivalentni broj običnih bitova.

Među posebno zanimljivim mogućnostima D-Wave One sustava i njegovog osnovnog softvera, navodi se mogućnost prepoznavanja određenih objekata na fotografijama do 9 posto preciznije i brže nego konvencionalnim alternativama, no prema predviđanjima njegovih autora, čim programeri savladaju optimiziranje koda za D-Wave tehnologiju, stvarat će se sve veći odmaci u odnosu na konvencionalne sustave.

rose_geordie

Dr. Geordie Rose, direktor i suosnivač kompanije D-Wave Systems

D-wave System navodi kako s njihovom tehnologijom već nekoliko godina eksperimentira Google, u cilju ubrzavanja softvera koji interpretira fotografije.

Tehnologija D-Wavea se razvija već gotovo 12 godina i čitavo to vrijeme uz sebe veže mnoge kontroverze, jer mnogi znanstvenici koji se bave razvojem kvantnih računala nisu nikada bili sigurni radi li se doista o pravom kvantnom efektu, ili tehnologiji u magli.

U svakom slučaju, ovaj konkretni poslovni potez Lockheed Martina će imati daleko veći efekt na stavove znanstvenika, nego svi objavljeni znanstveni radovi i matematičke formule, mada nam svima mora biti jasno kako su kupili samo osnovnu platformu, koja se tek treba pokazati uspješnom u razvoju pravih kvantnih računala. U povijesti su trošili i daleko veće svote od 10 milijuna dolara na proizvode i tehnologije koje nikad nisu zaživjele u praksi.