• Sci Tech
  • Znanost
  • Fizičari upravljaju elektronima na femtosekundnoj skali
Objavljeno: 25.01.2016. 10:47

MIT

Fizičari upravljaju elektronima na femtosekundnoj skali

Ova istraživanja mogla bi uvelike unaprijediti sunčeve ćelije i druge sustave za prikupljanje energije.

Fizičari upravljaju elektronima na femtosekundnoj skali

Na ovoj slici središnja "eksplozija" je oblak vrućih elektrona, koji se unutar grafena odbijaju jedan od drugog, postižu uravnoteženost i raspršuju prema van. Ti elektroni imaju dovoljnu energiju da mogu pobjeći iz vrućeg oblaka za manje od 30 femtosekundi i generirati električni napon. Znanstvenici MIT-a su razvili tehniku kojom mogu upravljati tim ultrabrzim procesom. Photo Credit: Ella Marushchenko (Ella Maru studio)

Fizičari MIT-a otkrili su način za manipuliranje elektronima u grafenu unutar prvih nekoliko femtosekundi od "pobuđivanja", odnosno od kada se osvijetli provodna površina, pri čemu svjetlo pretvara određene elektrone u visokoenergetsko stanje i pokreće niz interakcija koje se odvijaju brže od treptaja oka.

Unutar tih nekoliko femtosekundi, ti elektroni visoke energije mogu se raspršiti među drugim elektronima poput kugli na biljarskom stolu, brzo rasipajući energiju u ultrabrzom procesu pod naztivom termalizacija.

Zahvaljujući tehnici fizičara MIT-a, elektroni se mogu preusmjeriti prije nego stupe u interakciju s drugim elektronima u materijalu.

Znanstvenici kažu da mogućnost ovog ultrabrzog upravljanja elektronima može dovesti do razvoja znatno učinkovitijih fotonaponskih sustava i uređaja za prikupljanje energije, koji će hvatati pobuđene elektrone prije nego izgube svoju energiju u termalizaciji.

Ovisno o naponu i valnim dužinama svjetla koje se dodaju, znanstvenici mogu upravljati elektronima visoke energije, kako bi mogli rasipati energiju na površini sloja grafena, ili se tunelirati kroz sloj borovog nitrida i na dno ploče grafena, gdje mogu stupati u interakciju s drugim elektronima i raspršivati njihovu energiju.

"Mi smo u mogućnosti odlučiti gdje će elektron ići prije nego stupi u interakciju s drugim elektronom i to unutar nekoliko femtosekundi", navodi istraživač Pablo Jarillo-Herrero, profesor i fizičar MIT-a, dodajući kako bi ti rezultati mogli omogućiti napredak u sunčevim ćelijama na taj način što bi dobile mogućnost hvatanja i korištenja većeg broja pobuđenih elektrona.

Izvor: MIT