Objavljeno: 07.07.2022. 13:16

Aarhus University

EEG slušalice će pratiti uzorke spavanja astronauta

Slušalice koriste integrirane elektrode za mjerenje sićušnih promjena napona na koži u ušnom kanalu koje odgovaraju električnoj aktivnosti mozga.

EEG slušalice će pratiti uzorke spavanja astronauta

Praćenje sna korištenjem specijalne EEG kape prepune elektroda već je problematično na Zemlji, dok je to u svemiru u uvjetima mikrogravitacije izuzetno teška zadaća.

Znanstvenici danskog Sveučilišta Aarhus razvili su stoga ear-EEG "slušalice", koje bi se trebale koristiti na Međunarodnoj svemirskoj postaji ISS u okviru Sleep in Orbit istraživačkog projekta.

Znanstvenici Aarhusa kažu da je loš san najčešća pritužba ljudi koji borave na ISS-u, jer im spavanje ugrožava ne samo bestežinsko okruženje, već i činjenica da su dan i noć diktirani umjetno, a ne izlaskom i zalaskom sunca. Stoga je briga oko sna astronauta od velike važnosti za svemirske letove jer loše spavanje može dovesti do katastrofalnih rezultata kada bi astronaut bio letargičan i općenito pomalo "glup" zbog nedostatka sna.

Slušalice će testirati danski astronaut Andreas Mogensen koji bi trebao biti pilot Crew Dragon letjelice čije lansiranje je predviđeno sredinom 2023. ili krajem 2024. godine, a na ISS-u bi trebao boraviti duže vrijeme, kako bi znanstvenici imali dovoljno vremena za provođenje detaljne studije o spavanju u svemiru.

Andreas_Mogensen_ESA

Projekt Sleep in Orbit ima za cilj bolje razumijevanje problema i razvoj rješenja, analizom razlika u Mogensenovim obrascima spavanja na Zemlji i na ISS-u. Ušni EEG će igrati ključnu ulogu u projektu, budući da prati električnu aktivnost u mozgu mjerenjem neznatnih promjena napona na površini kože unutar ušnog kanala.

"Ovih dana znamo ponešto o tome kako astronauti doživljavaju san u svemiru, ali ne znamo puno o tome kako svemir fiziološki utječe na njihov san", rekao je vodeći znanstvenik, prof. Preben Kidmose. "To je jedna od stvari koje ćemo mjeriti u sklopu ovog projekta."