Objavljeno: 22.05.2011. 18:32

Astronomija

Otkriveni planeti bez zvijezda

10 otkrivenih planeta ne posjeduju svoje matične zvijezde.

Otkriveni planeti bez zvijezda

Tijekom dvogodišnjeg promatranja, astronomi su detektirali 10 planeta, po svojoj masi najsličnijom Jupiteru, najvećem planetu u našem sunčavom sustavu, koji se nalaze na tako velikoj udaljenosti od najbliže zvijezde da bi se moglo reći kako slobodno lutaju Mliječnom stazom.

Rezultati istraživanja, objavljeni u britanskom znanstvenom časopisu Nature, predstavljaju nova saznanja u proučavanju egzoplaneta (planeta izvan našeg sustava), kojih je od 1995. godine identificirano više od 500.

Tih deset planeta otkriveno je tijekom potrage za objektima koji se nalaze na 10 do 500 astronomskih jedinica (AU) od neke zvijezde. AU je standardna mjera približno jednaka udaljenosti Zemlje od Sunca (oko 150 milijuna kilometara). Usporedbe radi, Jupiter je udaljen pet AU od Sunca, a najudaljenija planeta Neptun 30 AU.

dobili smo uvid u novu populaciju planeta u našoj galaksiji

Joachim Wambsganss

Prema teoriji o nastanku planeta, planeti predstavljaju aglomeracije prašine i plinova i vezani su za svoje matične zvijezde, te su prinuđeni kružiti oko njih sve dok se one ne ugase. Astronomi vjeruju kako su se ovi udaljeni planeti odvojili od svojeg gravitacijskog "sidrišta" još u najranijoj fazi.

Studija, objavljena u časopisu Nature, djelo je dva znanstvena tima koji su tijekom dvije godine analizirali na desetine milijuna zvijezda Mliječne staze, koristeći fenomen gravitacijskog microlensinga koji registrira promjene sjaja u izmjerenoj svjetlosti neke zvijezde, kada se ona s planetima postavi direktno ispred neke još dalje zvijezde. Svjetlost daleke zvijezde se potom zavija oko gravitacijskog polja bliže zvijezde, čime se dobivaju dva različita prikaza. Na taj se način mogu proučavati najudaljeniji planeti i zvijezde koje emitiraju vrlo malo ili nimalo svjetlosti.

"Implikacije ovog otkrića su dalekosežne", istakao je njemački astronom Joachim Wambsganss u komentaru koji je također objavljen u časopisu Nature. "Dobili smo uvid u novu populaciju planeta u našoj galaksiji. Predstoji nam proučiti njihove karakteristike, razmještaj, dinamična stanja i povijest", dodaje.