Objavljeno: 14.01.2020. 12:57

NASA

Na Zemlji otkriven materijal stariji od Sunca

Zrnca zvjezdane prašine otkrivena u meteoritu predstavljaju najstariji materijal koji postoji na Zemlji.

Na Zemlji otkriven materijal stariji od Sunca

Američki znanstvenik Philipp Heck, vanjski kustos meteoritike i polarnih studija u Prirodnom muzeju prirode u Chicagu, objavio je rezultate istraživanja meteorita Murchison težine od 100 kg koji je 28. rujna 1969. godine pao u blizini Murchisona u Australiji.

U studiji objavljenoj u publikaciji PNAS, Heck i njegovi kolege opisuju otkriće međuzvjezdane prašine od silicijevog karbida unutar meteorita, čija zrnca sežu u davnu prošlost starosti do 7 milijardi godina, odnosno u rasponu od 3 milijuna do 3 milijarde godina prije nastanka našeg Sunca. Znanstvenik kaže da je zvjezdana prašina koju je pokupio meteorit tijekom svog putovanja svemirom ka Zemlji, stigla u zrncima veličine između 2 do 30 mikrona, a za otkrivanje starosti poslužio se metodom  ​datiranja koja je mjerila izloženost zrna kozmičkim zrakama tijekom njihova međuzvjezdanog putovanja kroz milijarde godina.

U svemiru, visokoenergetske čestice potječu iz različitih izvora, bombardirajući i penetrirajući u čvrste predmete koji prolaze pored. Te kozmičke zrake reagiraju sa stijenom i stvaraju nove elemente koji se akumuliraju tijekom vremena. Mjereći količinu različitih elemenata u presolarnim zrncima, znanstvenici mogu procijeniti koliko dugo se prašina "kupala" u kozmičkim zrakama, a na taj način su ustanovili da je većina zrna, njih oko 60%, starosti između 4,6 do 4,9 milijardi godina.
Znanstvenica Jennika Greer, studentica postdiplomskog studija u Field muzeju i Sveučilištu u Chicagu, koautorica ovog istraživanja, otkrila je kako su brušenje i analiza komadića svemirske stijene stvorili i neobičan nusproizvod - snažan i vrlo oštar miris. "Pasta od prizemljenog meteorita ispuštala je smrad poput trulog kikirikijevog maslaca", izjavila  je Greer.

Kako se čini, ovo je najvjerojatnije najstariji materijal ikada otkriven na Zemlji, znatno stariji od nje same, ali i od naše matične zvijezde.