Nalazite se
Članak
Objavljeno: 16.10.2013. 12:29

ESA 

Stiže željezno doba 3D printanja

Incijativom ESA-e 28 europskih institucija zajedno radi na razvoju 3D printanih metalnih struktura.

Stiže željezno doba 3D printanja

Ova kapsula za ESA-inu svemirsku misiju Mars Sample Return je izrađena 3D printanjem.

Europska svemirska agencija (ESA) objavila je svoj ambiciozni plan, odnosno projekt pod nazivom AMAZE project, čija uloga je izrada dijelova za mlazne avione, svemirske letjelice i projekte fuzije tehnikom 3D printanja.

Projekt je okupio 28 institucija širom svijeta koje razvijaju nove metalne komponente koje su lakše, čvršće i jeftinije od konvencionalnih dijelova.

ESA navodi kako će 3D printanje metalnih dijelova za rakete i zrakoplove drastično smanjiti količine otpada i uštedjeti velike količine novca, pa je stoga došlo vrijeme da se iz "plastičnog doba" ova tehnologija preseli u željezno.

Predstavljanje projekta je održano u Londonskom muzeju znanosti u okviru izložbe pod nazivom 3D: printing the future, gdje su između ostaloga prikazani primjeri metalnih 3D isprintanih dijelova napravljenih od legure tungstena, odnosno wolframa, za koje se koristio printer koji je u stanju izrađivati predmete od wolframovog sivog praha koji se grijanjem pod tlakom na temperaturi ispod tališta može pretvoriti u kompaktni rastezljivi metal, a u stanju je izdržati temperature od 3.000 stupnjeva celzija.

AMAZE je slobodno izvedeni akronima za "Additive Manufacturing Aiming Towards Zero Waste and Efficient Production of High-Tech Metal Products", a u projekt su uključene velike europske tvrtke i institucije uključujući Airbus, Astrium, Norsk Titanium, Cranfield University, EADS i Culham Centre for Fusion Energy.

Tvornice u kojima će se proizvoditi 3D isprintani dijelovi nalaze se u Francuskoj, Njemačkoj, Italiji, Norveškoj i Velikoj Britaniji, a znanstvenici i inženjeri AMAZE projekta su već započeli izradu dijelova motora mlaznih zrakoplova i dijelova krila do dužine od 2 metra.

Takve visokootporne komponente do sada su se izrađivale od skupih egzotičnih materijala poput titanija, tantala i vanadija, te je njihova proizvodnja konvencionalnim načinom stvarala velike količine otpada.

šarke za Airbus

Šarke za Airbus A320 su također izrađene tehnologijom 3D printanja.

"Da biste izradili jedan kilogram metala trebate koristiti jedan kilogram metala, a ne 20 kilograma", izjavio je ESA-in inženjer Franco Ongaro, dodavši kako 3D printanje omogućuje da nanošenjem sloja po sloj materijala za izradu jednog predmeta bez varenja ili postavljanja vijaka, osim ušteda dobijate snažnije i lakše objekte. 

Jedan od kranjih ciljeva ESA-e je proizvesti satelit od jednog jedinog dijela metala, što će u konačnici dovesti do 50% uštede, odnosno više milijuna eura.

Među problemima koju ova nova industrija treba savladati nalazi se poroznost, odnosno pojava malih mjehurića zraka u proizvodima, a pored toga znanstvenici i inženjeri se hvataju u koštac i s grubim neobrađenim površinama, navodeći kako je iduća faza projekta razumijeti i eliminirati takve defekte, postići industrijsku kvalitetu i stvoriti procese koji se mogu ponavljati, a za to su se stoga i udružile različite industrije koje uključuju svemirske, fuzijske i aeronautičke tehnologije.

Stručnjaci procjenjuju da će AMAZE projekt biti velika europska konkurencija NASA-i i američkim industrijama koje već duže vrijeme najavljuju 3D printanje metalnih struktura i predmeta, s time da je prednost europske inicijative u zajedničkom djelovanju velikog broja raznovrsnih organizacija, industrija i tvrtki, što u SAD-u nije slučaj.  

Izvor: ESA



Vezani sadržaji
Komentari

Učitavam komentare ...

Učitavam






   

*/-->