Nalazite se
Članak
Objavljeno: 09.11.2023. 14:32

VIDI.EDU

Sve što trebate znati o domaćim tech učilištima

Saznajte što tvrtke traže od IT diplomanata, kako studiji inkorporiraju nove tehnologije u svoj kurikulum i sve što trebate znati o hrvatskim tech učilištima

Sve što trebate znati o domaćim tech učilištima

Dok se na zagrebačkom Velesajmu održava Smotra Sveučilišta gdje možete saznati sve što vas zanima o 31 fakultetu i 3 umjetničke akademije u sklopu Sveučilišta u Zagrebu, mi vam donosimo sve relevantne informacije o nizu popularnih tehnoloških učilišta na području Republike Hrvatske.

Od toga koje sve smjerove nude i kako pristupaju prenošenju znanja na svoje studente do inkorporacije novih tehnologija poput generativne umjetne inteligencije u svoje kurikulume i kako pripremaju studente za karijeru nakon studija – sve saznajte na jednom mjestu.

Osim toga, kako bismo vam pružili cijelu sliku i zaokružili priču, donosimo vam i viđenja nekih od vodećih domaćih IT tvrtki o tome što studenti mogu očekivati u tranziciji s fakulteta u realan sektor, na što se trebaju fokusirati tijekom obrazovanja i s kakvim znanjima trenutni i nedavni diplomanti s domaćih tech učilišta dolaze u njihove tvrtke.

U tradicionalnom posebnom prilogu posvećenom najboljim tehnološkim fakultetima i učilištima, koji ima tradiciju dugu 14 godina i izgrađene odnose s akademskom zajednicom, studentima i vodećim tehnološkim tvrtkama, istražili smo koje tehnologije i na koji način tech učilišta i fakulteti uklapaju u svoje studijske programe i kolegije.

U svijetu u kojemu je moguće na petoj godini učiti o tehnologiji koja pri upisu fakulteta nije niti postojala, zanimalo nas je koje to ključne nove tehnologije ili pristup studiranju imaju pojedine STEM obrazovne institucije koje ih izdižu iznad konkurencije. Budućim studentima će te informacije pomoći u odabiru studija koji ima najbolje šanse pripremiti ih za dinamičnu karijeru u STEM područjima u kojima se tehnologije mijenjaju ili nastaju nove nevjerojatnom brzinom.

zmorph-all-in-one-3d-printers-FB1vd3XT_zQ-unsplash

Fakultet elektrotehnike i računarstva (FER)

Kako je studente nemoguće naučiti tehnologijama koje još ne postoje, na zagrebačkom FER-u se postavlja temelj kroz koncepte, analitičko rješavanje problema i inženjerski način razmišljanja. Kroz izborne predmete kasnije se studenti usmjeravaju ka specifičnim znanjima.

Fakultet elektrotehnike i računarstva u svoje studije uključuje nove tehnologije, što je posebno vidljivo na višim godinama studija. Budući da se znanstvena područja kojima se FER bavi mijenjaju izrazito brzo, kroz pet godina preddiplomskog i diplomskog studija nerijetko se dogodi da studenti kreću raditi s tehnologijama koje nisu postojale na početku studiranja. Stoga nije održiv pristup usredotočenosti na trenutačno najnovije tehnologije.

Na FER-u svi studijski programi omogućuju mogućnost upisa obveznih ili izbornih kolegija koji se bave AI-em, strojnim učenjem ili podatkovnom znanošću. Profil Računarska znanost dugi niz godina sadrži više predmeta ove tematike. Dodatno, cijeli jedan profil diplomskog studija računarstva, Znanost o podacima, uveden u najnovijem studijskom programu FER-a, posvećen je ovim temama. Od sljedeće godine FER i Filozofski fakultet započinju sa združenim interdisciplinarnim diplomskim studijem Primijenjena kognitivna znanost, zasigurno jednom od znanosti budućnosti.

RIT Croatia

Kako bi se osigurala pripremljenost za tržište rada, potrebno je kontinuirano unapređenje studija u skladu s aktualnim razvojem društva koje je trenutačno ovisno o tehnologiji. RIT Croatia studentima pruža obrazovanje koje osigurava karijeru u brzorastućim industrijama kroz prijediplomske studije Informacijske tehnologije i Dizajn novih medija te RIT-ov Master of Science studij Information Technology and Analytics.

 „Uvođenje studija koji pripremaju studente za karijere na međunarodnom tržištu proizlazi iz našeg strateškog plana. Primjerice, Dizajn novih medija je američki multidisciplinarni studij koji studente priprema za poslove budućnosti u industriji digitalnih medija. Studij kombinira ključna znanja i vještine iz područja dizajna, komunikacija, tehnologije, računalstva i umjetnosti. U suštini, naši studenti znat će kako oblikovati i dizajnirati informacije i sadržaj koje na digitalnim medijima konzumiraju milijuni ljudi na dnevnoj bazi”, objasnio je izv. prof. dr. sc. Ante Poljičak, predavač i voditelj studija Dizajn novih medija na hrvatskom RIT-u.

FERIT

Robotika i umjetna inteligencija već godinama su dio studija na Fakultetu elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija u Osijeku.

Jedinstveni studij Automobilsko računarstvo i komunikacije te kolegiji poput Osnove analize podataka, Osnove strojnog učenja i Kibernetička sigurnost, dio su kurikuluma koji izdvaja FERIT među STEM fakultetima

Osječki FERIT je vodeća regionalna znanstveno-istraživačka institucija u području elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija. Fakultet na projektima surađuje s tehnološkim tvrtkama, prati i kreira tehnološke trendove te ih uključuje u svoje programe obrazovanja. Profesori s FERIT-a ujedno su i znanstvenici koji provode istraživanja u području najnovijih tehnologija te na taj način najnovije znanstvene spoznaje integriraju u kolegije što studentima omogućuje stjecanje aktualnih tehnoloških znanja.

Više o svakom pojedinom učilištu, kao i o tome što su nam tvrtke rekle o uključivanju novih tehnologija u studijske programe, pročitajte u nastavku u kojem vam donosimo prvi od tri ovogodišnja VIDI.edu priloga.

poster

Zatim smo istražili koja su to osnovna i dodatna znanja koja su temelj STEM studija – odnosno koja to osnovna i dodatna znanja poslodavci zahtijevaju od svježe diplomiranih studenata i svojih budućih zaposlenika.

Nemilosrdno brz razvoj tehnologije za studente znači da moraju biti spremni učiti nove stvari. Za to je bitno naučiti učiti, ali i imati temeljna tehnološka znanja. Istovremeno za snalaženje u poslovnom okruženju treba razvijati tzv. soft skills i biti spreman raditi u interdisciplinarnim timovima.

S obzirom da su visokoškolske ustanove često ujedno i znanstveno-istraživačke institucije, neke od novih tehnologija nastaju na njima. To je jedan način ostajanja u tijeku, čak i ispred trenutačnog IT tržišta. Drugi način je održavanje bliskog kontakta s tvrtkama iz realnog sektora. Ta se suradnja odvija kroz gostujuća predavanja, usvajanje savjeta koje uspješne tvrtke daju fakultetima oko novih studijskih programa ili kolegija. Treća razina je uključivanje studenata kroz praktični dio nastave u rad na stvarnim projektima vodećih hrvatskih IT kompanija.

Ono što je pokazao sken edukacijskih opcija u Hrvatskoj, budući studenti mogu biti zadovoljni načinom na koji se studente priprema za tržište rada pri čemu se usvajaju temeljna tehnološka znanja, promiče rad na projektima i praksa te se omogućuje razvoj „mekih“ vještina kroz razgranat sustav dodatnih kolegija.

radowan-nakif-rehan-cYyqhdbJ9TI-unsplash

Fakultet organizacije i informatike (FOI)

Neke od istaknutih karakteristika Fakulteta organizacije i informatike (FOI) oduvijek su bili interdisciplinarni pristup i aktualnost studijskih programa koji na jedinstven način povezuju znanja iz područja informatike, ekonomije i poslovanja.

Studenti se tako na studiju Informacijski i poslovni sustavi upoznaju s temeljnim ekonomskim pojmovima i metodama, dok studijski program Ekonomika poduzetništva upoznaje studente s novim ekonomskim i informatičkim spoznajama, konceptima i poslovnim modelima poduzetništva koji su utemeljeni na znanju i stvaralaštvu.

Studenti uz to dobivaju temeljna znanja informatike kojima mogu i znaju unaprijediti poslovne procese u organizacijama, a odličan su preduvjet i za pokretanje vlastitog poduzetničkog pothvata. Stručni studij Informacijske tehnologije i digitalizacija poslovanja studentima omogućuje poznavanje i razumijevanje pojedinih ekonomskih metoda, metoda upravljanja organizacijom te metoda razvoja informacijskih sustava.

Sveučilište VERN'

Osim ključnih znanja u svojim područjima studenti stječu dodatna znanja kako bi osnažili svoje potencijale i proširili perspektive karijernog razvoja, pri čemu je interdisciplinarni pristup duboko prožet kroz sve studije koje Sveučilište VERN' nudi.

„Tako primjerice na svim informatičkih studijima studenti kroz zasebne kolegije usvajaju znanja iz područja psihologije, ekonomije, marketinga, financija i upravljanja poslovanjem što kasnije primjenjuju tijekom rada na projektima, studentskim natjecanjima, rješavanju projektnih zadataka, pa i pokretanju startup projekata za vrijeme studija. Takav pristup im na tržištu daje prednost jer su, osim tehničkih znanja, tijekom studija razvili i poslovne vještine i kompetencije, kao i poduzetničku kulturu“, pojasnio je pristup studiranju na VERN'u rektor Sveučilišta prof. dr. sc. Vlatko Cvrtila.

Na razvoju tzv. mekih vještina radi se kroz interaktivnu, poticajnu i problemski orijentiranu nastavu. Ove vještine su vrlo tražene u poslovnom svijetu i preduvjet su za uspješnu karijeru. Vještine dijaloga, empatije, liderstva, time managementa, asertivnosti i javnog nastupa grade se kroz interakciju s profesorima i za vrijeme timskog rada na projektnim zadacima. Učestala terenska nastava na kojoj studenti razmjenjuju mišljenja i iskustva s predstavnicima uspješnih kompanija, upoznaju djelovanje venture capital fondova i razgovaraju s osnivačima uspješnih startupova također doprinosi građenju tih vještina.

TVZ

TVZ na svakom od svojih studijskih programa studentima prezentira specifična tehnička znanja koja su relevantna za područje studiranja. Tako polaznici u području elektrotehnike imaju priliku upoznati se s električnim krugovima, elektrotehničkim komponentama i sustavima, kontrolom i automatizacijom.

U računarstvu i informatičkim studijima stječu se znanja o programiranju, bazama podataka, mrežnim tehnologijama i softverskom inženjerstvu. U području građevine, strojarstva i mehatronike studenti se bave konstrukcijom, materijalima, termodinamikom, mehanikom, robotikom i ugradbenim sustavima.

Jedna od važnih komponenti studiranja na TVZ-u je fokus na interdisciplinarni pristup na studijskim programima. Studenti imaju priliku surađivati s kolegama iz drugih tehničkih područja kako bi mogli rješavati složene probleme i projekte. Odličan primjer su projekti za izradu autonomnih sustava gdje studenti elektrotehnike, računarstva i mehatronike mogu surađivati kako bi integrirali svoja znanja i vještine u razvoju cjelovitih rješenja.

Na TVZ-u se, osim tehničkih vještina, prepoznaje i važnost tzv. softs skills ili mekih vještina. Razvijanje komunikacijskih, timskih, prezentacijskih vještina i vođenje projekata ključni su za uspješnu karijeru u tehnološkom sektoru. Na studijima se kroz projekte, seminarske radove, timski rad i javno nastupanje potiče razvoj tih vještina kod studenata. Isto tako, posebna se pažnja posvećuje razvoju kritičkog razmišljanja, rješavanju problema i upravljanju vremenom.

Naglasak na razvijanju soft skills stavljaju i predstavnici hrvatskih tvrtki poput SofaScorea, Ericsson Nikola Tesla i Poslovne inteligencije. Što su točno rekli, kao i ostatak priloga, pogledajte u nastavku gdje klikom na naslovnicu možete pročitati drugi u nizu ovogodišnjih VIDI.edu priloga.

poster (1)

U zadnjem – trećem – prilogu VIDI.edu ove godine pričali smo o tome što popularna hrvatska tehnološka učilišta i fakulteti nude svojim studentima, pa vam donosimo veliki pregled sedam takvih učilišta i studija koje oni nude.

Prioritet u ovom nosećem dijelu EDU priče koja budućim studentima predstavlja fakultete i učilišta jest predstaviti ugrubo studijske programe i ključne prednosti svake institucije, a sve kako bi budući polaznici mogli lakše odrediti koji studijski program/kolegij ili smjer nudi najviše za razvoj buduće karijere u IT sektoru. Nismo ni ovog puta izostavili pogled iz kuta najvećih domaćih tvrtki, pa nam je u stvaranju cjelovite slike pomogla i perspektiva profesionalaca iz industrije.

jeswin-thomas--Cm7hnp4WOg-unsplash

Projekt Inkubator PISMO Novska

Iako se ne radi nužno o fakultetu u tradicionalnom smislu kao što su to primjerice FER ili TVZ, Projekt Inkubator PISMO Novska krenuo je prije nekoliko godina s ambicioznom idejom da Sisačko-moslavačka županija postane središte domaće gaming industrije. Ako dosad niste još čuli za PISMO, onda još niste zakoračili prema svijetu videoigara. Inkubator PISMO powered by A1 nalazi se u Novskoj i nudi uspješan recept za ulazak u gaming svijet kroz specifične edukacije i poslovni inkubator te vrhunski opremljene prostore.

Nakon višegodišnjeg provođenja programa, može se reći da se ostvarila ambicija da Novska postane glavni gaming grad u Hrvatskoj. Razlog tako smjeloj tvrdnji krije se u najvećem broju gaming tvrtki u Hrvatskoj unutar jednog grada. Njih čak 80 djeluje u Novskoj. Dodatno, grad ima najmoderniju opremu te nudi jedinstvene edukacije zbog kojih ljudi iz cijele Hrvatske dolaze u Novsku.

„Počeli smo s besplatnim šestomjesečnim edukacijama Blender i Unity. Edukacije traju šest mjeseci, i na njima polaznici programa Unity i Blender uče kako izraditi videoigru i pritom od strane HZZ-a primaju minimalnu plaću i naknadu za troškove putovanja. Naime, edukaciju provodimo u suradnji s Hrvatskim zavodom za zapošljavanje koji putem mjera aktivne politike zapošljavanja isplaćuje naknadu te pokriva putne troškove nezaposlenim polaznicima sa završenom najmanje četverogodišnjom srednjom školom. Već nakon druge generacije polaznika, za ovu edukaciju se traži mjesto više. Ono što je zanimljivo, polaznici nam dolaze iz cijele Hrvatske, iz Dubrovnika, Osijeka, Splita, Rijeke, Zagreba, Siska, Varaždina... Svi oni odluče šest mjeseci provesti u Novskoj, a kasnije neki odluče i preseliti u Novsku. To nam je potvrda da radimo nešto dobro“, objasnili su koncept projekta predstavnici PISMA te dodali par detalja o samoj edukaciji:

„Učenjem se približavamo željenoj budućnosti, a naši polaznici svoju budućnost vide upravo u videoigrama. Svaka edukacija završava s konkretnom videoigrom, koja polaznicima jako olakšava potragu za poslom i koja otvara put u industriju videoigara. Edukacije koje provodimo pokrivaju široki spektar tehničkih i dizajnerskih vještina potrebnih za izradu videoigara, ali primjenjivih i u drugim industrijama.“

Treći ovogodišnji prilog VIDI.edu pročitajte u cijelosti na sljedećoj poveznici.

vidi-edu-331-poster
Komentari

Učitavam komentare ...

Učitavam













       

*/-->