Objavljeno: 11.07.2011. 03:21

STS-135

Telefoni, tkivo i spore na zadnjoj misiji Space Shuttlea

Posljednja misija Space Shuttlea u svemir prevozi obilje zanimljivih stvari potrebnih za izvođenje eksperimenata iz raznih područja znanosti.

Telefoni, tkivo i spore na zadnjoj misiji Space Shuttlea

Atlantis u svojoj posljednjoj misiji na ISS donosi opremu potrebnu za izvođenje eksperimenata i tehnoloških demonstracija, pri čemu će se ispitivati interakcija ljudi i robota pri zajedničkim poslovima u svemiru, utjecaj boravka u svemiru na ljudsko tijelo, rast živih stanica, kvasca i biljaka, rad mikrosatelita i mnoštvo drugih stvari. U ovom ćemo vam tekstu predstaviti one najzanimljivije.

Među tonama zaliha i opreme smještene u višenamjenskom logističkom modulu Raffaello, odnosno svojevrsnom kontejneru u Space Shuttleu koji služi za prijenos tereta na ISS, smještena je oprema kojom će se nastojati doći do odgovora o tome koliko će budući astronauti na duljim misijama na ISS-u, asteroidima i drugim planetima ovisiti o robotiziranim sustavima proučavati kako spriječiti (i liječiti) bolesti koje se na tim putovanjima mogu pojaviti. Eksperimenti koje izdvajamo su:

Human Exploration Telerobotics-Smartphone

Ovaj eksperiment sastoji se od malih satelita pod nazivom SPHERES (Synchronized Position Hold, Engage, Reorient, Experimental Satellites), opremljenih samsungovim Nexus S pametnim telefonima koji rade pod Android OS platformom. U tom eksperimentu znanstvenici će koristiti SPHERES satelite opremljene smartphoneovima, kao daljinski upravljane robote koji će se koristiti za nadzor i inspekcije, snimati fotografije i video, te proučavati kako bi roboti mogli na razne načine pomagati ljudima u istraživanju svemira.

549013main_SPHERES12

SPHERES robot-sateliti podsjećaju na one kugle za vježbu mačevanja iz Star Warsa.

Space Tissue Loss

Ovi eksperimenti će u osnovi proučavati zacjeljivanje rana u svemiru. Znanstvenici će ispitivati regeneriranje epidermalnog tkiva u uvjetima mikrogravitacije. Tijekom njih će se koristiti modul za uzgoj stanica (CCM) koji će pomoći znanstvenicima pri saznanjima o liječenju ozljeda tijekom dugotrajnih misija u svemiru, kao i prilikom ekstremnih uvjeta na Zemlji.

Commercial Biomedical Test Module-3

Ovaj eksperiment će na živim miševima proučavati utjecaj raznih lijekova kojima se pokušava spriječiti ili zaustaviti gubitak koštane mase u bestežinskom stanju, što je jedan od najvećih zdravstvenih problema koji se javljaju kod astronauta tijekom duljeg boravka u svemiru.

Micro-2A

Micro 2A eksperiment će proučavati promjene u rastu mikroba u uvjetima mikrogravitacije, što bi znanstvenicima trebalo pomoći pri razvoju novih strategija u borbi protiv njihovog nekontroliranog rasta i smanjivanju njihovog negativnog utjecaja na zdravlje astronauta. Rast mikroba na površinama pod nazivom biofilmovi, predstavlja sve veći problem na svemirskim letjelicama i postajama, dok je na Zemlji često zaslužan za kontaminaciju medicinske opreme i prostora u bolnicama i operacijskim salama.

Micro-4

Ova studija vršit će se na stanicama kvasaca proizvedenih procesom genetskog inženjeringa, te bi znanstvenicima trebala dati odgovore o njihovim mogućnostima adaptiranja u mikrogravitaciji. Znanstvenici će pored toga nastojati doći do spoznaje koje kulture su najizdržljivije za preživljavanje svemirskih putovanja.

Plant Signaling

Ovaj eksperiment će proučavati molekularne promjene na biljkama u svemirskom okolišu. Uvjeti mikrogravitacije uzrokuju drugačiji način rasta biljaka od onog na Zemlji, jer one osjećaju promjene u gravitaciji i stvaraju kemijski odgovor unutar stanica. Posebne kazete s sjemenkama u kojima će se konstantno snimati biljke tijekom rasta, trebale bi znanstvenicima dati neke odgovore vezane uz budući uzgoj hrane u svemiru za potrebe dugotrajnih putovanja. U okviru ovog eksperimenta znanstvenici će također iskušavati metode recikliranja ugljičnog dioksida i njegovog pretvaranja u kisik za disanje.

Ultrasound-2

Ultrasound-2 je kardiovaskularni ultrazvučni sustav koji će zamijeniti i nadograditi postojeći (star 10 godina), koji je prestao raditi početkom ove godine. Uređaj je namijenjen snimanju unutrašnjih organa i mišića astronauta, kako bi se mogle pratiti sve promjene koje nastaju tijekom boravka u svemiru.

Forward Osmosis Bag (FOB)

Ovaj eksperiment neobičnog naziva je zapravo pokusni sustav za konvertiranje zagađene vode i drugih tekućina (uključujući urin) u pitku vodu, koji koristi polupropusne membrane i koncentriranu šećernu otopinu. Postojeći uređaji za filtriranje urina i vode u svemiru koriste energiju svemirske stanice, dok ovaj sustav neće trebati vanjske izvore energije za rad, već će se temeljiti na pasivnoj karakteristici tekućina nazvanoj “napredna osmoza”.

recikli

Sustav napredne osmoze reciklira urin astronauta u pitku tekućinu s okusom energetskog napitka.

Ova oprema za recikliranje koristi šećernu otopinu ubrizganu u polupropusnu unutarnju vrećicu koja se nalazi unutar vanjske vrećice. Prljava tekućina koja se ubrizga u vanjsku vrećicu polako prolazi kroz unutarnju do šećerne otopine, ostavljajući iza sebe kontaminate. Na Zemlji sustav dvostruke vrećice proizvede oko litar tekućine za piće slične sportskim pićima, za otprilike četiri do šest sati.

Kao što ste se mogli uvjeriti, Atlantisov posljednji let neće predstavljati samo „počasni krug“ u slavu završenog Space Shuttle programa, već će dopremiti mnoštvo vrlo zanimljivih i korisnih eksperimenata, pa možemo reći kako je Atlantis svoju mirovinu zaslužio do posljednjeg grama korisnog tereta koji je dopremio u svemir.