Objavljeno: 01.02.2024. 15:31

NASA

Otkrivena super Zemlja u nastanjivoj zoni

Super Zemlja kruži oko male, crvenkaste zvijezde koja je udaljena 137 svjetlosnih godina od nas.

Otkrivena super Zemlja u nastanjivoj zoni

Međunarodni tim znanstvenika predvođen Georginom Dransfield sa Sveučilišta u Birminghamu, Ujedinjeno Kraljevstvo, objavio je rad "Planet nastanjive zone veličine 1,55 R ⊕ čiji je domaćin TOI-715, zvijezda M4 blizu ekliptičkog južnog pola", u časopisu Monthly Notices Kraljevskog astronomskog društva.

Međunarodni niz objekata korištenih za potvrdu planeta uključivao je teleskope Gemini-South, Las Cumbres Observatory, ExTrA teleskope, mrežu SPECULOOS i TRAPPIST-south teleskop.

Prema tom istraživanju, planet nazvan TOI-715 b, koji kruži oko svoje zvijezde na 137 svjetlosnih godina od nas, otprilike je jedan i pol puta širi od Zemlje i kruži unutar "konzervativne" nastanjive zone oko svoje matične zvijezde. To je udaljenost od zvijezde koja planetu može dati pravu temperaturu za stvaranje tekuće vode na njegovoj površini.

Da bi površinska voda bila prisutna, moralo bi se, naravno, uskladiti nekoliko drugih čimbenika, posebno ako postoji odgovarajuća atmosfera. Ali konzervativna nastanjiva zona, uža i potencijalno robusnija definicija od šire “optimistične” nastanjive zone, stavlja je na prvo mjesto, barem prema dosadašnjim grubim mjerenjima.

Njegova matična zvijezda je crveni patuljak, manji i hladniji od našeg Sunca. Poznato je da brojne takve zvijezde ugošćuju male, stjenovite svjetove. U ovom trenutku, oni su najbolji izbor za pronalaženje nastanjivih planeta. Ti planeti kruže daleko bliže od onih oko zvijezda poput našeg Sunca, ali budući da su crveni patuljci manji i hladniji, planeti se mogu zbiti bliže i još uvijek biti sigurni unutar nastanjive zone zvijezde.

Uže orbite također znače da se one koje križaju lica svojih zvijezda, odnosno, gledane našim svemirskim teleskopima, križaju mnogo češće. U slučaju planeta b, to je jednom u svakih 19 dana, koliko traje “godina” na ovom čudnom svijetu.

Planet TOI-175 b pridružuje se popisu planeta nastanjive zone koje bi teleskop Webb mogao pomnije ispitati, možda čak i zbog znakova atmosfere. Mnogo će ovisiti o drugim svojstvima planeta, uključujući koliko je masivan i može li se klasificirati kao "vodeni svijet".

Ako ništa drugo, sad smo barem naučili da osim nastanjive zone postoji i konzervativna nastanjiva zona.

Ključne riječi Sveučilište u Birminghamu