Objavljeno: 31.01.2024. 09:19

NASA

NASA upozorila Nijemce prije udara asteroida

NASA je uspjela upozoriti na približavanje malog asteroida 95 minuta prije ulaska u atmosferu.

NASA upozorila Nijemce prije udara asteroida

Možda vam nije poznato da je Zemlja stalno bombardirana meteorima iz dana u dan. Prema NASA-i, oko 44 tone meteora dnevno udari u Zemlju. Njih više od 95% izgori u atmosferi, no oko 17.000 ih stigne do površine, od čega 75% nestane u moru.

Dana 21. siječnja 2024. jedan mali asteroid veličine jednog metra, raspao se iznad Njemačke u blizini Berlina. To nije ništa neobično, ali NASA je po prvi puta uspjela upozoriti na približavanje 95 minuta prije udara zahvaljujući međunarodnoj planetarnoj obrambenoj mreži svemirske agencije.

NASA-in Scout sustav za procjenu opasnosti od udara, koji prati podatke o potencijalnim otkrićima asteroida, dao je unaprijed upozorenje o tome gdje i kada će asteroid 2024 BX1 udariti. Ovo je osmi put u povijesti da je mali asteroid vezan za Zemlju otkriven dok je još u svemiru, prije nego što je ušao i raspao se u našoj atmosferi.

Udar asteroida proizveo je sjajnu vatrenu kuglu ili bolid, koji je viđen čak iz Češke i možda je rasuo male meteorite po tlu na mjestu udara oko 60 kilometara zapadno od Berlina. Asteroid je kasnije označen kao 2024 BX1.

Sićušni asteroidi poput ovog s vremena na vrijeme utječu na naš planet. Ne predstavljaju nikakvu opasnost za život na Zemlji, ali mogu pružiti korisnu demonstraciju NASA-inih planetarnih obrambenih sposobnosti kao što je Scoutov proračun putanje brzog odgovora i upozorenja na udar.

Asteroid 2024 BX1 prvi je put opažen manje od tri sata prije njegovog udara od strane Krisztiána Sárneczkya na planinskoj postaji Piszkéstető zvjezdarnice Konkoly u blizini Budimpešte, Mađarska. Ova rana opažanja prijavljena su Centru za manje planete, međunarodnoj organizaciji za mjerenja položaja malih tijela Sunčevog sustava i automatski objavljena na stranici centra za potvrdu objekata blizu Zemlje (NEO) kako bi drugi astronomi mogli vršiti dodatna opažanja.

Scout, kojim upravlja Centar za proučavanje objekata blizu Zemlje CNEOS u NASA-inom JPL laboratoriju u južnoj Kaliforniji, automatski je dohvatio nove podatke s te stranice, zaključivši moguću putanju objekta i šanse da udari u Zemlju. CNEOS izračunava orbitu svakog poznatog NEO-a kako bi osigurao procjene potencijalnih opasnosti od udara za Ured za koordinaciju planetarne obrane (PDCO) u sjedištu NASA-e u Washingtonu.

S tri zapažanja objavljena na stranici za potvrdu tijekom 27 minuta, Scout je prvotno utvrdio da je udar moguć i da su hitno potrebna dodatna zapažanja. Kako su astronomi diljem Europe priopćivali nove podatke Centru za manje planete, putanja asteroida postala je poznatija i vjerojatnost da će udariti u Zemlju značajno se povećala.

Sedamdeset minuta nakon što je 2024 BX1 prvi put uočen, Scout je izvijestio o 100% vjerojatnosti sudara sa Zemljom i počeo sužavati lokaciju i vrijeme. Kako se praćenje nastavilo i više podataka postalo dostupno tijekom sljedećeg sata, Scout je poboljšao procjene vremena i lokacije. Budući da se asteroid raspao iznad relativno naseljenog dijela svijeta, mnoge fotografije i videozapisi vatrene kugle objavljeni su na internetu nekoliko minuta nakon događaja.

Kako NEO istraživanja postaju sve sofisticiranija i osjetljivija, sve više ovih bezopasnih objekata biva otkriveno prije ulaska u našu atmosferu, pružajući prave vježbe za NASA-in planetarni obrambeni program. Pojedinosti prikupljene iz takvih događaja pomažu u informiranju agencije o strategijama ublažavanja ako se u budućnosti otkrije veliki i opasni objekt na putu sudara s našim planetom.

Ključne riječi NASA