Objavljeno: 07.12.2017. 11:31

ITER

Najveći stroj na svijetu napola dovršen

Međunarodni fuzijski projekt ITER ulazi u novu fazu, a Hrvati i Španjolci se dogovorili.

Najveći stroj na svijetu napola dovršen

Projekt ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor) u osnovi predstavlja najveći stroj ikada napravljen u ljudskoj povijesti, a njegova uloga je razviti učinkoviti fuzijski reaktor koji će proizvoditi energiju nuklearnom fuzijom.

Glavno postrojenje ITER-a nalazi se u južnoj Francuskoj, a direktor projekta Bernard Bigot objavio je kako je nakon određenih poteškoća ponovno na dobrom putu da demonstracijska elektrana DEMO 2025. godine počne stvarati energiju, kako bi u tridesetim godinama ovog stoljeća mogla započeti nova era fuzijske energije koja će biti sigurnija i čišća od one dobivene u fisijskim nuklearnim elektranama.

Bigot kaže kako je konstrukcija ITER-a 50% dovršena i ništa mu više ne stoji na putu da u prosincu 2025. stvori prvu plazmu koja će potvrditi koncept.

ITER bi tako mogao stvarati 500 MW energije, dovoljno za proučavanje održive plazme, kakva nikada nije bila stvorena i kontrolirana na Zemlji.

U ovom velikom međunarodnom eksperimentu sudjeluju SAD, Kina, Indija, Japan, Južna Koreja, Rusija te države EU među kojima je i Hrvatska koja se uz Španjolsku i Poljsku natjecala za gradnju postrojenja za testiranje materijala u ekstremnim uvjetima velikog zračenja IFMIF-DONES, u čijem radu će sudjelovati znanstvenici IRB-a i tvrtke INETEC.

U međuvremenu su u utrci za DONES ostale samo Španjolska i Hrvatska, koje su se na prijedlog hrvatskih znanstvenika dogovorile da će jedna drugoj biti glavni partneri, bez obzira koja zemlja  u konačnici dobila gradnju tog akceleratora za proizvodnju fuzijskih neutrona, kojim će se umjetno ozračivati materijali predviđeni za fuzijsku elektranu DEMO.