Objavljeno: 01.08.2011. 02:57

Sintetska biologija

Stvorena umjetna RNK za umjetni život

Svi se pitamo kako će izgledati susret s vanzemaljskim životom, no nožda ga nećemo morati tražiti na stranim planetima, jer ćemo ga stvoriti sami.

Stvorena umjetna RNK za umjetni život

Neki stvaranje umjetnog života nazivaju igranjem Boga, dok drugi misle kako Bog ne bi imao ništa protiv.

Sintetska biologija i stvaranje umjetnog života nalaze se u poprilično poodmakloj fazi. Prošle je godine Craig Venter podigao puno prašine tvrdnjom da je stvorio prvu umjetnu živu stanicu koja se može samoreplicirati. Mada mu mnogi znanstvenici osporavaju ovo otkriće, jer njegova polusintetska stanica nije u cijelosti umjetna, činjenica je da su znanstvenici miješanjem kemikalija i molekula došli u fazu kada je stvaranje novog umjetnog života doista pred vratima.

Najnovija vijest o stvaranju umjetnog života dolazi iz američkog Scripps Research instituta, gdje je znanstvenik Gerald F. Joyce stvorio umjetne molekule RNK, koje su u stanju rasti i replicirati se, što zadovoljava dva vro važna faktora po kojima interpretiramo definiciju života.

Njegove RNK molekule nisu samostojeće i ne mogu egzistirati van kontroliranih laboratorijskih uvjeta, a ni sam Joyce ih ne naziva umjetnim životom, barem ne još.
Mnogi ugledni biolozi tvrde kako u prvim danima života nije postojala DNK. RNK je tada predstavljala ulogu "mašinerije" potrebne za život (predstavlja je i danas), te dizajnerski nacrt života, odnosno ono što danas predstavlja DNK. Drugim riječima, molekule RNK same po sebi se ne smatraju živima, no u nekom trenutku u povijesti život je ušao nekako u njih, a to bi se vrlo skoro moglo postići i u laboratoriju.

Joyce je u svojem labu stvorio molekule RNK koje se reproduciraju, rastu, te vode ogorčene borbe u Petrijevoj zdjelici, iz kojih samo najsnažnije preživljavaju.
Ovo već sada djeluje pomalo jezivo, no što reći za ono što će tek uslijediti, kad prvi puta iz neke retorte nešto ispuže, a to bi se prema mnogim znanstvenicima trebalo dogoditi vrlo skoro, najvjerojatnije mnogo prije nego što vanzemaljski život otkrijemo u svemiru.

Jesmo li sami u svemiru? Vjerojatno nismo, a uskoro nećemo biti sami ni na Zemlji.

Možda niste znali - RNK

Ribonukleinska kiselina (RNK) je polimer nukleinskih kiselina koji se sastoji od kovalentno vezanih nukleotida. RNK nukleotide čine riboza i uracil za razliku od deoksiribonukleinske kiseline (DNK), koja se sastoji od deoksiriboze i timina. RNK nastaje transkripcijom DNK pomoću enzima koje nazivamo RNK polimeraze.

RNK služi kao uzorak za translaciju gena u proteine, prijenosom amino kiselina na ribosome koji prevode transkript i ključni su u stvaranju proteina. Postoji nekoliko tipova RNK molekula: mRNK (messenger) - glasnička RNK, tRNK (transfer) - transferna RNK, rRNK - ribosomalna RNK.