• Sci Tech
  • Ruđerovim znanstvenicima 700.000 kn za inovativne projekte
Objavljeno: 07.04.2014. 12:57

IRB

Ruđerovim znanstvenicima 700.000 kn za inovativne projekte

Trojici Ruđerovih znanstvenika na raspolaganju je više od 700.000 kuna za istraživanja u biomedicini, kemiji i ekologiji.

Ruđerovim znanstvenicima 700.000 kn za inovativne projekte

Ruđerovi znanstvenici dr. Ivica Rubelj, dr. Ivan Halasz i mr. Zoran Ereš, u sklopu POC programa Poslovne-inovacijske agencije Republike Hrvatske (BICRO), dobili su više od 700.000 kuna za svoja istraživanja u biomedicini, kemiji i ekologiji.

Riječ je o inovativnim i visoko komercijalnim projektima koji bi trebali doprinijeti  razvoju novih proizvoda, usluga i tehnoloških procesa, kao što su razvoj pouzdane genske terapije, nove ekonomičnije i ekološki prihvatljivije metode kemijskih reakcija, te proizvodnja inovativnih ćelija za razvoj novih materijala.

Dr. Ivici Rubelju odobreno je 349.000 kuna za projekt "Konstrukcija genetičkih alata za sigurnu integraciju strane DNA u genom čovjeka".

Znanstvenici danas istražuju kako nadomjestiti izgubljenu funkciju gena, a jedna od metoda koja se danas primjenjuje jest ubacivanje i ekspresija zdravih gena u ljudske stanice. Međutim ta je metoda nasumična i nekontrolirana te postoji opasnost od pogrešnog ugrađivanja strane DNA, što može dovesti do oštećenja postojećih gena stanice ili pak ugrađivanja strane DNA u dijelove genoma nepovoljne za njenu funkciju.  '

''Upravo zato je cilj ovog projekta upotrijebiti neutralne dijelove genoma za ugradnju strane DNA čime bi se izbjegao taj problem te razviti genetičke alate za ciljanu i pouzdanu ugradnju željenih gena u stanicu. To će značajno poboljšati npr. gensku terapiju ili kreiranje zdravih genetički modificiranih organizama'', navodi dr. Rubelj.

IRB znanstvenici

Dr. sc. Ivanu Halaszu na raspolaganju je 243.000 kuna za projekt "Razvoj bez-otopinske sinteze farmaceutski djelatne tvari". Cilj ovog istraživanja je razviti bezotopinsku, ekološki prihvatljiviju i ekonomski isplativiju sintezu farmaceutski djelatne tvari iz skupine "metalolijekova", koja se koristi kao antiseptik, najviše u kremama za olakšavanje simptoma opeklina.

''Razvojem sinteze u čvrstom stanju i mogućom proizvodnjom na velikoj skali, na tržištu bi se našao  jeftiniji i stoga konkurentniji proizvod. Osim toga, sintetski put u čvrstom stanju je zanimljiv i zbog svoje čistoće i minimalnog utjecaja na okoliš. Upravo zato se u posljednje vrijeme sve više važnosti pridaje zelenim procesima u kemijskoj industriji i proizvodnji finih kemikalija. Razvojem sinteze farmaceutski djelatne tvari u čvrstom stanju na samom smo vrhu visokotehnoloških istraživanje koja stvaraju temelj za daljnja istraživanje reakcija u čvrstom stanju'', naglasio je dr. Halasz.

Mr. sc. Zoranu Erešu odobreno je 180.000 kuna za projekt "Visoko-temperaturna ćelija za optička mjerenja u agresivnim atmosferama". Ova ćelija će omogućiti optičko promatranje tijeka sinteze novih materijala. Otkrivanje novih materijala preduvjet je za razvoj novih tehnologija koje unaprjeđuju kvalitetu života na Zemlji. Cilj mr.sc Ereša je razviti novo rješenje ćelije koja omogućuje "in-situ" promatranje tijeka nastajanja novih materijala u agresivnim atmosferama na visokim temperaturama koristeći metode poput optičke mikroskopije i Ramanove spektroskopije.

''Osim za razvoj inovativnih ćelija, dobivena sredstva iskoristit ćemo i za patentnu zaštitu tehničkog rješenja. Ako se prototip pokaže uspješan pokrenut ćemo  tvrtku koja bi navedenu ćeliju proizvodila i distribuirala po cijelom svijetu čime bi se pomoglo hrvatskom gospodarstvu, ali i hrvatskoj znanosti budući da će navedena ćelija biti dostupna za eksperimentiranje svim hrvatskim znanstvenicima'', objasnio je mr. sc. Ereš.

Izvor: Institut Ruđer Bošković