• Sci Tech
  • Znanost
  • Ruđerovi genetičari otkrili kako organizam preživljava stres
Objavljeno: 18.09.2015. 13:40

IRB

Ruđerovi genetičari otkrili kako organizam preživljava stres

Hrvatski genetičari dokazali da satelitska DNA regulira aktivnost gena u stresnim uvjetima.

Ruđerovi genetičari otkrili kako organizam preživljava stres

Tim genetičara kojeg vodi dr. sc. Đurđica Ugarković u Laboratoriju za evolucijsku genetiku Instituta Ruđer Bošković (IRB) po prvi puta je dokazao da satelitska DNA ima važnu regulatornu ulogu u prilagodbi organizama na stresne promjene u okolišnim uvjetima. Rezultati do kojih su znanstvenici došli mogli bi objasniti kako organizam uspješno preživljava stres.

Satelitske DNA su uzastopno ponovljene ne-kodirajuće DNA koje su glavni građevni element centromera, dijelova kromosoma važnih za pravilnu diobu stanica. Utjecaj satelitskih DNA na susjedne gene je epigenetske prirode. odnosno nastaje kao rezultat određenih promjena u okruženju, kao što je dugoročni termički stres.

Fiziološka uloga satelitskih DNA  u regulaciji genske aktivnosti  do sada nije bila opisana, a istraživanje grupe s IRB-a, rađeno na kukcu Tribolium castaneum  kao modelnom organizmu, po prvi je puta pokazalo da satelitska DNA nakon dugotrajnog termičkog stresa izaziva privremeno smanjenje  aktivnosti  gena smještenih u njenoj  blizini. Otkriven je također i molekularni mehanizam koji je odgovoran za smanjenje genske aktivnosti.

Genetičari s IRB-a, dr. sc. Isidoro Feliciello, mr. sc. Ivana Akrap, te dr. sc. Đurđica Ugarković ove sjajne rezultate objavili su u radu pod naslovom: "Satellite DNA Modulates  Gene Expression in the Beetle Tribolium castaneum after Heat Stress", u vodećem genetičkom časopisu PLOS Genetics.

Istraživanje je u cijelosti rađeno na Institutu Ruđer Bošković, te je djelomično financirano sredstvima projekta "NEWFELPRO" Ministarstva znanosti obrazovanja i sporta RH.