Objavljeno: 17.09.2015. 15:02

Biotehnologija

VIDEO: Upravljanje mozgom crva pomoću zvučnih valova

Znanstvenici koriste zvučne valove kako bi upravljali mozgom crva bez ikakvih implantata.

VIDEO: Upravljanje mozgom crva pomoću zvučnih valova

Mozgom crva se uspješno može upravljati ultrazvukom. Photo Credit: Salk Institute for Biological Studies

Svi znamo da je slamanje slobodne volje i upravljanje tuđim mozgovima (mislima), jedna od stvari koje jako zanimaju političare, vojsku, policiju, kao i marketinške agencije. Koliko god se svi nadamo da takve stvari neće nikada izaći iz domene znanstvene fantastike, činjenica je da postoje brojni timovi znanstvenika širom svijeta koji se bave razvojem raznih tehnologija za upravljanje ljudskim neuronima i mozgovima.

Znanstvenici Instituta Salk za biotehnološke studije, za sada još nisu u stanju upravljati mozgovima ljudi, ali razvijaju tehnologiju koju su već uspješno primijenili na crvima. Njima je naime pošlo za rukom upravljati moždanim stanicama sićušnih crva oblića (nematoda) korištenjem ultrazvuka, tehnikom koju su nazvali sonogenetika.

Njihova tehnika je slična kao upravljanje "paljenjem" neurona optogenetičkim laserskim sustavima kakve su već demonstrirali drugi znanstveni timovi, no za razliku od njihove tehnike koja podrazumijeva implantiranje optičkog kabela kako bi se pristupilo neuronima, znanstvenici Salk instituta su za upravljanje neuronima koristili zvučne valove niske frekvencije, pomoću kojih su uspijevali natjerati crve na promjenu smjera kretanja, kao što možete vidjeti u ovom videu.

Na početku su otkrili da su izvan crva potrebni mikromjehurići plina koji će služiti kao pojačalo za ultrazvučne valove. Ti se mikromjehurići skupljaju ili šire ovisno o pritisku utrazvučnih valova, a te oscilacije mogu propagirati u tijelo crva potpuno neinvanzivno. Pored toga, znanstvenici su otkrili da membranski ionski kanali TRP-4, odnosno hidrofilne proteinske pore koje se protežu kroz cijelu staničnu membranu i povezuju citoplazmu s izvanstaničnom tekućinom, mogu reagirati na te valove. Kada mehaničke deformacije od ultrazvuka udare u mikromjehuriće plina, uzrokuju da se TRP-4 kanali otvore i aktiviraju stanicu.

Nakon tog saznanja znanstvenici su dodali TRP-4 kanale neuronima koji ih inače na posjeduju, čime su ih uspješno aktivirali, mada oni obično ne reagiraju na ultrazvuk.

Ovo dakako nije ona razina upravljanja mozgovima s kakvom smo se susretali u filmovima i literaturi, a za zada još nije sigurno može li se ista metoda primijeniti na sisavce, no Salk institut će uskoro započeti eksperimente na miševima, pa ćemo saznati je li ovo pravac ka jednom od malo mračnijih scenarija budućnosti kakvom su nas plašili.

S druge strane, znanstvenici Salka ovo ne dovode u direktnu vezu s upravljanjem mozgom, već smatraju da bi se ista tehnologija mogla primijeniti u liječenju raznih bolesti na drugim organima, jer bi liječnici mogli koristiti ultrazvuk za aktiviranje i stimuliranje stanica u njima.

Uglavnom, sada smo saznali da za kontrolu uma nisu potrebne nikakve utičnice na našoj glavi, već je dovoljno iskombinirati malo kemikalija i dodati ultrazvuk.

Izvor: Salk Institute