Objavljeno: 23.04.2015. 16:39

Editiranje čovjeka

Kinezi modificirali gen ljudskog embrija

Kinesko istraživanje će zasigurno pokrenuti val etičkih pitanja, no moralna preispitivanja nikada nisu zaustavila znanost.

Kinezi modificirali gen ljudskog embrija

Pokazalo se da su glasine o kineskim znanstvenicima koji pokušavaju preuređivati gene na ljudskim embirijima doista točne, jer su u publikaciji Protein & Cell objavljeni rezultati studije grupe znanstvenika iz Guangzhoua.

Mada je svima jasno da bi genetske modifikacije u embrijima mogle spriječiti pojavu mnogih teških genetskih bolesti, opasnosti koje mogu dovesti do negativnih popratnih pojava u znatno kasnijoj životnoj dobi, čine znanstvenike širom svijeta vrlo podijeljenim oko ovakvih istraživanja, dok o dvojbama koje dolaze od strane religijskih, filozofskih i društvenih skupina raznih profila, ne trebamo ni govoriti.

Kineski znanstvenici Puping Liang, Yanwen Xu, Xiya Zhang i Chenhui Dingse, koji dolaze s  nekoliko kineskih državnih sveučilišta i laboratorija genetike i reprodukcijske medicine, time se nisu željeli baviti, već su proveli istraživanja koja će zasigurno pokrenuti čitav val etičkih pitanja, mada su se unaprijed osigurali da se niti jedan embrij na kojem su rađeni pokusi, neće moći razviti u fetus.

Oni su koristili enzim CRISPR/Cas9 koji se veže na određene dijelove genoma, te su ga razdvojili kako bi uklonili sićušni dio gena koji stvara beta talasemiju, oštećenje 1 ili 2 gena za beta lanac smještenih na kromosomu 11, koje uzrokuje smanjeno stvaranje beta lanaca što se manifestira različitim oblicima bolesti koje utječu na krv.

Potom su modificirani DNK implantirali u 86 embrija, te su pričekali dva dana. Neki od embrija nisu preživjeli, no među 54 koje su genetski testirali, oko polovica je sadržavala modificirani genetski materijal.

Ova tehnika je za sada previše u ranoj fazi da bi mogla ukazati na uspješnost modifikacije ljudskih gena u embrijima, no znanstvenici kažu kako namjeravaju nastaviti svoja istraživanja i unaprijediti tehniku, kako bi ju jednog dana mogli koristiti i na embrijima sposobnim za razvoj u fetuse.

Valja naglasiti da publikacije Science i Nature nisu željele objaviti ovaj znanstveni rad zbog kontroverznosti koja ga okružuje, no sigurni smo da će prave debate tek započeti.

Izvor: Nature