Objavljeno: 16.03.2015. 13:36

Princeton

Korištenje potresa za mapiranje unutrašnjosti Zemlje

Superračunalo napunjeno s podacima o 3.000 potresa, trebalo bi omogućiti mapiranje Zemljinog plašta.

Korištenje potresa za mapiranje unutrašnjosti Zemlje

Debljina plašta našeg planeta iznosi oko 2.900 kilometara, što je 300 puta dublje od dubine do koje možemo doći bušenjem pomoću današnje tehnologije. Stoga nije čudno da danas manje znamo o unutrašnjosti Zemlje, nego o površinama mnogih stranih planeta u Sunčevom sustavu.

Znanstvenici Princetona razvijaju metodu koja bi nam mogla otkriti mnoge tajne o unutrašnjosti Zemlje, zahvaljujući snažnim potresima. Svaki puta kada se negdje u svijetu pojavi neki potres, stvaraju se seizmički valovi energije. Što je potres jači, to su seizmički valovi veći i putuju dalje.

Ponašanje seizmičkih valova uvelike ovisi o prostoru kojim putuju, što znači da biste njihovim proučavanjem mogli odrediti strukturu podzemlja kojem ne možete direktno pristupiti.

Znanstvenici Princetona stoga namjeravaju u jedan od najbržih superkompjutera na svijetu (Titan), ubaciti podatke o seizmičkim valovima nastalim od nekih 3.000 potresa magnitude veće od 5,5, pa vjeruju da će računalo do kraja ove godine izraditi skicu anatomije Zemljinog plašta koja će biti prezentirana u 3D.

Jedan od glavnih razloga zbog kojih je znanstvenicima važno mapirati unutrašnjost Zemlje je nastojanje da se pospješi predviđanje budućih potresa i vulkanskih erupcija, no ova 3D mapa će omogućiti i nova saznanja o sastavu našeg planeta, čime bi se moglo odgovoriti i na brojna pitanja o Zemljinom podrijetlu i aktivnim procesima koji se odvijaju u dubini planeta.

Izvor: Princeton